Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kornmo
    OR-4 Korporal


    TJUTT: Norm
    • 2010
    • 704

    #91
    Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

    Andøya skal visstnok være særs utfordrende å gi god luftverndekning med dagens luftvernsystemer.
    Men skjønner helt klart problemstillingen med areal. Kanskje Bardufoss er en avlastende mulighet for Evenes?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

    Kommentér

    • krsvgr
      RESERVEBEFAL
      • 2016
      • 150

      #92
      Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

      Opprinnelig skrevet av kornmo
      Andøya skal visstnok være særs utfordrende å gi god luftverndekning med dagens luftvernsystemer.
      Men skjønner helt klart problemstillingen med areal. Kanskje Bardufoss er en avlastende mulighet for Evenes?
      Rent topografisk er Andøya enkel å sikre med luftvern - faktisk mye enklere enn Evenes. Vanskelig å "snike" seg innpå fienden over helt åpen sjø! Problemet er vel snarere at det planlegges med luftvern på Evenes nå, ...
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Lille Arne
        OR-8* Kommandérsersjant
        Sjefssersjant



        * VETERAN *
        *** ADMIN ***
        • 2005
        • 12280

        #93
        Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

        Opprinnelig skrevet av krsvgr
        Rent topografisk er Andøya enkel å sikre med luftvern - faktisk mye enklere enn Evenes. Vanskelig å "snike" seg innpå fienden over helt åpen sjø!
        Tvert i mot: kryssermissiler som kommer griselavt over sjøen passerer horisonten så sent at du får latterlig kort varslingstid. Åpen sjø gir flere mulige angrepsretninger for lavtflyvende greier. Samlet flytid fra en båt eller et fly ute på havet vil være kortere. Og med min...
        [/QUOTE]
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

        - Michael Kofman
        Administrator

        Kommentér

        • hvlt
          OF-2 Kaptein
          S-5 (Planoff.)

          Sponsor

          ** MOD **
          • 2006
          • 23982

          #94
          Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

          Så vidt jeg har forstått er problemet at man for god luftverndekning ønsker å trekke utskytningsenheter og spesielt sensorer ut i større avstand fra basen som skal beskyttes slik at de kan detektere og beskyte angriperene i god tid før de er framme ved basen. Fra Andenes er det bare hav i interessante angrepsretninger, så fly/missiler vil først oppdages når de er innenfor rekkevidde for radarer eller andre sensorer som befinner seg på Andøya. Selv om...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
          Moderator

          Kommentér

          • gringo
            OR-6 Oversersjant
            Ass S-2
            Sponsor


            * VETERAN *
            • 2006
            • 1668

            #95
            Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

            Opprinnelig skrevet av hvlt
            Så vidt jeg har forstått er problemet at man for god luftverndekning ønsker å trekke utskytningsenheter og spesielt sensorer ut i større avstand fra basen som skal beskyttes slik at de kan detektere og beskyte angriperene i god tid før de er framme ved basen. Fra Andenes er det bare hav i interessante angrepsretninger, så fly/missiler vil først oppdages når de er innenfor rekkevidde for radarer eller andre sensorer som befinner se...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            May the force be with you

            Kommentér

            • Lille Arne
              OR-8* Kommandérsersjant
              Sjefssersjant



              * VETERAN *
              *** ADMIN ***
              • 2005
              • 12280

              #96
              Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

              Tjah, alternativet den gangen var Bodø, som heller ikke akkurat ligger så skjermet til.

              Det valget ble vel også tatt i en tid før vi seriøst begynte å tenke på at flybasene våre kunne angripes av noe annet enn terrorister igjen....
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

              - Michael Kofman
              Administrator

              Kommentér

              • hvlt
                OF-2 Kaptein
                S-5 (Planoff.)

                Sponsor

                ** MOD **
                • 2006
                • 23982

                #97
                Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                Bodø har jo øyer litt utenfor der man kan plassere radarer etc., som Landegode, Helligvær etc., for ikke å snakke om f.eks. Værøy og Røst og resten av Lofoten lenger ut. Fra Ørlandet har du også f.eks. Tarva, Frøya og Hitra utenfor. (Nå aner jeg ikke om noe av dette reelt blir brukt til fremskutt luftforsvar av basene.) Fra Andenes er det en stor sektor fra vest til nordøst der det ikke finnes så mye som en holme mellom land og f.eks. Jan Mayen eller...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                Moderator

                Kommentér

                • Kdo_Under
                  OR-7 Stabssersjant


                  • 2007
                  • 11510

                  #98
                  Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                  Utenfor Ørlandet kan man jo legge fregattene, det er for farlig nord for Lofoten, de kan levere radarbilder lenger ut å skape en barriere med lit ultrakort antiubåt og selvforsvar mot lufttrusler.


                  En gullforgylt https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_picket...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Død ved Kølle!
                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

                  Kommentér

                  • krsvgr
                    RESERVEBEFAL
                    • 2016
                    • 150

                    #99
                    Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                    Ørland er jo en fredsbase! :P

                    Vel verdt å bruke to minutter på å lese denne korte, humoristiske (men skarpe) artikkelen av Nils Naastad, forresten!
                    http://www.forsvarsforeningen.no/nor...av-ingeniorer/...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Kdo_Under
                      OR-7 Stabssersjant


                      • 2007
                      • 11510

                      #100
                      Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                      Opprinnelig skrevet av krsvgr
                      Ørland er jo en fredsbase! :P

                      Vel verdt å bruke to minutter på å lese denne korte, humoristiske (men skarpe) artikkelen av Nils Naastad, forresten!
                      http://www.forsvarsforeningen.no/nor...av-ingeniorer/
                      I prinsippet har han jo rett.

                      Per i dag så bommer Kalibr missilene med en 14-20 meter(Om de kommer frem i det hele tatt), om 10-15 år, bomm...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Død ved Kølle!
                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

                      Kommentér

                      • kornmo
                        OR-4 Korporal


                        TJUTT: Norm
                        • 2010
                        • 704

                        #101
                        Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                        For ikke å glemme at det er en mengde større og mindre flystriper i Trøndelag + Nordmøre. Deriblant Værnes, Røros(sporadisk øvingsaktivitet), Namsos, Frøya(Hadde øvelser som fremskutt base i hine hårde dager), Rørvik, kristiansund(Provisorisk NATO-base under TEAMWORK 80) og Oppdal.

                        Så selv om Ørlandet nok er den beste kurven i Luftforsvarets eggekonkuranse, burde vi som en oppegående nasjon ta oss råd til flere kurver....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

                        Kommentér

                        • hvlt
                          OF-2 Kaptein
                          S-5 (Planoff.)

                          Sponsor

                          ** MOD **
                          • 2006
                          • 23982

                          #102
                          Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                          Med flyene i sheltere kreves det, selv med presisjonsstytre våpen minst ett dyrt missil (som det ikke finnes uendelige mengder av) for hvert fly som skal tas ut. Uten sheltere vil man med områdevåpen ta ut mange fly med ett temmelig enkelt missil eller bombe....
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                          Moderator

                          Kommentér

                          • Kdo_Under
                            OR-7 Stabssersjant


                            • 2007
                            • 11510

                            #103
                            Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                            Opprinnelig skrevet av hvlt
                            Med flyene i sheltere kreves det, selv med presisjonsstytre våpen minst ett dyrt missil (som det ikke finnes uendelige mengder av) for hvert fly som skal tas ut. Uten sheltere vil man med områdevåpen ta ut mange fly med ett temmelig enkelt missil eller bombe.
                            Det er ikke det at sheltere er helt uviktig, men deres viktighet er lavere enn de var før.

                            Antatt motstander har økt sitt fokus på PGM, og da billigere og enklere PG...
                            [/QUOTE]
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Død ved Kølle!
                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

                            Kommentér

                            • hvlt
                              OF-2 Kaptein
                              S-5 (Planoff.)

                              Sponsor

                              ** MOD **
                              • 2006
                              • 23982

                              #104
                              Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                              Opprinnelig skrevet av Kdo_Under

                              Det er ganske lett å treffe rullebanen og lage ett stort og dypt krater, da må flyplassen uansett stenge.
                              Det er litt overdrevet, i hvert fall når det gjelder drift av jagerfly. Under 6-dagerskrigen hadde egypterne flyene sine stort sett linet opp på flight line, og israelerne ødela det mest på bakken før de kom i luften, med bomber, strafing med maskinkanoner og med ustyrte raketter. Etter det gikk hele verden mo...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                              Moderator

                              Kommentér

                              • hvlt
                                OF-2 Kaptein
                                S-5 (Planoff.)

                                Sponsor

                                ** MOD **
                                • 2006
                                • 23982

                                #105
                                Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                                P.S. Det største antallet irakiske kampfly ble ikke ødelagt, da irakerne fløy dem til Iran! Men det var ca 60 fly som ble ødelagt på bakken, stort sett stående i sheltere (da det ikke var mulig å se om det var fly i shelterene, ble flere hundre bombet, de fleste tomme for fly....)....
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                Moderator

                                Kommentér

                                • Lille Arne
                                  OR-8* Kommandérsersjant
                                  Sjefssersjant



                                  * VETERAN *
                                  *** ADMIN ***
                                  • 2005
                                  • 12280

                                  #106
                                  Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                                  Opprinnelig skrevet av hvlt
                                  På 80- og jeg regner med også 90-tallet hadde alle flystasjoner (som regel mob-oppsatt) en RRR-avdeling (Rapid Runway Repair, se bl.a. Rapid Runway Repair (RRR) Techniques: A System Analysis), med ingeniørutstyr (hjullastere, dosere etc.) og gjerne perforerte aluminiumsplater til toppdekke etter at kraterne var fylt og jevnet ut.
                                  Dette betydde at det på 90-...
                                  [/QUOTE]
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                  - Michael Kofman
                                  Administrator

                                  Kommentér

                                  • hvlt
                                    OF-2 Kaptein
                                    S-5 (Planoff.)

                                    Sponsor

                                    ** MOD **
                                    • 2006
                                    • 23982

                                    #107
                                    Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                                    Det minner meg om min slektning som heter Rasmussen, og gjerne sier at han staver Rasmussen med én s i rassen og to s'er i musa....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • Kdo_Under
                                      OR-7 Stabssersjant


                                      • 2007
                                      • 11510

                                      #108
                                      Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                                      hvlt:
                                      Poenget er at selv om Ørlandets løsning slik det ser ut nå ikke blir perfekt, så er dette stadige maset om at man må bygge sheltere en blindvei.

                                      Det er mer viktig å bruke ressurser på aktivt forsvar av flyplasser, evne til å utbedre flyplasser* og la basen ha en avstand fra estimert fiende som gjør at denne må bruke langt mer kostbare våpen for å ta oss ut.

                                      Vi må være så kritiske til oss selv at vi ikke tror at våre eg...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Død ved Kølle!
                                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                      Kommentér

                                      • <i>Gjest</i>

                                        #109
                                        Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                                        Jeg kom over denne her om dagen:



                                        Den burde ha en del positive konsekvenser mtp. bombing av rullebane og også mulighet til å få mange fly i luften på kort tid....
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • kornmo
                                          OR-4 Korporal


                                          TJUTT: Norm
                                          • 2010
                                          • 704

                                          #110
                                          Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                                          Det er jo forsåvidt en RRR-kapasitet på Ørlandet i denne gjengen https://forsvaret.no/karriere/forste...-luftforsvaret
                                          Det eksisterer nok ikke noen mob. oppsatt versjon av dette lenger desverre.

                                          Forøvrig er det jo åndssvakt mange entrepenører av diverese typer i kommunene Ørland/Bjugn/Åfjord. Disse burde jo kunne nyttes til RRR når dritten treffer vifta. Dette gjelder nok ikke bare spesif...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

                                          Kommentér

                                          • Rittmester
                                            OF-2 Rittmester
                                            S-1 (Pers.off.)

                                            Sponsor

                                            * VETERAN *
                                            ** MOD **
                                            • 2006
                                            • 35338

                                            #111
                                            Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                                            FFI drev på 90-tallet eksperimenter med akustiske sensorer for å detektere og lokalisere bomber, miner og UXO'er på rullebaner. I løpet av et angrep ville alle nedslag bli registrert, og systemet skulle automatisk regne ut om det fantes noen MOS (Minimum Operating Strip) som flymaskinene kunne benytte mellom alle nedslagene, evt hvilke hull som man burde tette for raskest mulig å etablere en slik MOS.

                                            Prosjektet er beskrevet på side 24-28 i [url]htt...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                            Moderator

                                            Kommentér

                                            • hvlt
                                              OF-2 Kaptein
                                              S-5 (Planoff.)

                                              Sponsor

                                              ** MOD **
                                              • 2006
                                              • 23982

                                              #112
                                              Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                                              Jeg sjekket litt i litteratur om Gulfkrigen (1991). Det viste seg at det ikke var lett å slå ut flysheltere, det krevde en del eksperimentering. Presisjonsstyrte våpen som traff utenfor panserdørene eller sidene på shelterne slo dem ikke ut. De måtte ha treff i taket av 2000 lb Paveway III laserstyrte bomber som hadde pansret nese for gjennomtrengning av harde strukturer og med tidsforsinkelse av detonasjonen for å være effektive. Videre måtte de sty...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • hvlt
                                                OF-2 Kaptein
                                                S-5 (Planoff.)

                                                Sponsor

                                                ** MOD **
                                                • 2006
                                                • 23982

                                                #113
                                                Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                                                Opprinnelig skrevet av Rittmester
                                                Prosjektet er beskrevet på side 24-28 i http://www.ffi.no/no/Publikasjoner/D...storie-nr9.pdf .
                                                (Jeg hadde en perifer rolle i dette prosjektet, men fant faktisk navnet mitt i en annen del av dette heftet, noe som gjør det enda litt morsommere...)
                                                Dette var jo morsomt, dvs. OPAK. Mine gode venner gjennom nesten 35 år som jeg regner som de store guruer på billedgjenkjennelse og billedanalyse (...
                                                [/QUOTE]
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                Moderator

                                                Kommentér

                                                • hvlt
                                                  OF-2 Kaptein
                                                  S-5 (Planoff.)

                                                  Sponsor

                                                  ** MOD **
                                                  • 2006
                                                  • 23982

                                                  #114
                                                  Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                                                  Opprinnelig skrevet av Lille Arne
                                                  Tvert i mot: kryssermissiler som kommer griselavt over sjøen passerer horisonten så sent at du får latterlig kort varslingstid. Åpen sjø gir flere mulige angrepsretninger for lavtflyvende greier. Samlet flytid fra en båt eller et fly ute på havet vil være kortere. Og med mindre Sjømarinen kan spandere en sensor der ute, får du ikke flyttet sensorer fram for å øke varslingstiden.

                                                  Rundt Evenes har du mer fleksibilitet til å f...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                  Moderator

                                                  Kommentér

                                                  • yamaha
                                                    OR-6 Skvadronmester

                                                    • 2010
                                                    • 22178

                                                    #115
                                                    Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                                                    Jeg ser at nå begynner spillet. Det politiske vel og merke.

                                                    En ny rapport viser at kostnadene ved å legge ned Andøya flystasjon og bygge opp på Evenes, kan bli sju milliarder kroner dyrere enn det Stortinget har lagt til grunn.


                                                    En ny rapport viser at kostnadene ved å legge ned Andøya flystasjon og bygge opp på Evenes, kan bli sju milliarder kroner dyrere enn det Stortinget har lagt til grunn.
                                                    ...
                                                    [/QUOTE]
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    I'm a wizard, mind you

                                                    Kommentér

                                                    • hvlt
                                                      OF-2 Kaptein
                                                      S-5 (Planoff.)

                                                      Sponsor

                                                      ** MOD **
                                                      • 2006
                                                      • 23982

                                                      #116
                                                      Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                                                      Her skjer det jo mye rart, i helgen gikk aldrimer.no ut og påsto at US Navy ønsker å ha Andøya tilgjengelig for å kunne operere sine P-8A derfra, men Forsvarsdepartementet deretter gikk ut og sa at det ikke stemte: Nettsted hevder USA ønsker å bygge hangarer til overvåkingsfly i Norge....
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                      Moderator

                                                      Kommentér

                                                      • Signal_m
                                                        OF-1 Løytnant
                                                        Sponsor
                                                        • 2016
                                                        • 1526

                                                        #117
                                                        Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                                                        Kan for FMINs troverdighets del bare håpe hun har rett og Aldrimer tar feil...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        Aldri mer 13

                                                        Kommentér

                                                        • Kdo_Under
                                                          OR-7 Stabssersjant


                                                          • 2007
                                                          • 11510

                                                          #118
                                                          Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

                                                          Opprinnelig skrevet av hvlt
                                                          Her skjer det jo mye rart, i helgen gikk aldrimer.no ut og påsto at US Navy ønsker å ha Andøya tilgjengelig for å kunne operere sine P-8A derfra, men Forsvarsdepartementet deretter gikk ut og sa at det ikke stemte: Nettsted hevder USA ønsker å bygge hangarer til overvåkingsfly i Norge.
                                                          1. Det er veldi...
                                                          [/QUOTE]
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Død ved Kølle!
                                                          Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                          Kommentér

                                                          Beslektede emner

                                                          Collapse

                                                          Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                          Startet av Feltposten, DTG 110735 Oct 24, 07:35
                                                          0 svar
                                                          69 visninger
                                                          0 reaksjoner
                                                          Nyeste innlegg Feltposten
                                                          Startet av Rittmester, DTG 231110 Jan 26, 11:10
                                                          0 svar
                                                          129 visninger
                                                          8 reaksjoner
                                                          Nyeste innlegg Rittmester
                                                          Startet av 88charlie, DTG 160948 Dec 24, 09:48
                                                          7 svar
                                                          394 visninger
                                                          8 reaksjoner
                                                          Nyeste innlegg hvlt
                                                          av hvlt
                                                          Working...