Norsk basepolitikk

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gringo
    OR-6 Oversersjant
    Ass S-2
    Sponsor


    * VETERAN *
    • 2006
    • 1668

    #61
    Opprinnelig skrevet av Ingeniør
    Viser til innlegg fra EEO (post 45) som var svar til mitt innlegg post (41).

    [FONT=Calibri]Side 294 år 1983: «Tana bru var et av de få stedene en fiende for en tid kunne opprettholdes». Min merknad: Begrepet Tana bru er for upresist. Fantes meget gode stillinger lenger øst. For de som er interessert, kjør 4-5 mil lenger øst til du kommer til rekke med betongstridsvognhinder ved E6. Bruk 3-4 timer i dette området. Blant annet vil du se hvor gamle E6 ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    May the force be with you

    Kommentér

    • Yosh
      OR-6 Oversersjant

      • 2021
      • 794

      #62
      Fra nordnorskdebatt.no : Kronikk av Einar Sørensen om hva den nye avtalen kan bety for baser i Nord-Norge. ...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Den utvidede forsvarsavtalen mellom Norge og USA gir USA ansvar for oppbygging av forhåndslagre, infrastruktur på bakken og stasjonering av personell med materiell og flystyrker på både Andøya og Bardufoss. Begge steder vil bli bygget ut for amerikansk regning til sentrale baser for fellesforsvaret.

      Kommentér

      • ANPRC77
        OR-5 Sersjant
        Sponsor

        • 2022
        • 69

        #63
        The Significance of U.S. Defense Cooperation Agreements in Northern Europe
        Click image for larger version

Name:	us-arctic-1239432006.jpg
Views:	590
Size:	441,7 KB
ID:	1120456
        [RANE/AFP /Getty Images)
        A heavy-lift helicopter operated by the U.S. military flies over a tank in Setermoen, Norway, during a military exercise involving NATO troops and partner countries on March 22, 2022...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • Feltposten
          OR-6 Skvadronmester
          Presse- og informasjonsbefal


          * VETERAN *
          • 2004
          • 1847

          #64
          FD: Høringsbrev - Forslag om endring av tilleggsavtale mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid

          Forsvarsdepartementet sender med dette forslag om inngåelse av avtale om endring av vedlegg A i tilleggsavtale mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid av 16. april 2021 om inkludering av nye omforente områder på offentlig høring.

          [url=https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horingsbrev-forslag-om-endring-av-tilleggsavtale-mellom-norge-og-usa-om-forsvarssamarbeid/id3026285/?utm_source=www.regjering...
          [HIDETEXT]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet[/HIDETEXT]
          Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati.
          Nyhetsfeed

          Kommentér

          • Feltposten
            OR-6 Skvadronmester
            Presse- og informasjonsbefal


            * VETERAN *
            • 2004
            • 1847

            #65
            Stortinget: Samtykke til inngåelse av avtale av 2. februar 2024 om endring av vedlegg A i tilleggsavtale mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid av 16. april 2021 (inkludering av nye omforente områder)

            Samtykke til inngåelse av avtale av 2. februar 2024 om endring av vedlegg A i tilleggsavtale mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid av 16. april 2021 (inkludering av nye omforente områder)

            [url=https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=98335&utm_medium=rss&utm_source= ww...
            [HIDETEXT]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet[/HIDETEXT]
            Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati.
            Nyhetsfeed

            Kommentér

            • gringo
              OR-6 Oversersjant
              Ass S-2
              Sponsor


              * VETERAN *
              • 2006
              • 1668

              #66
              Ikke helt etterrettelig faktagrunnlag fra NRK i forbindelse med artikkel vedrørende forslag fra Venstre om endring av norsk basepolitikk. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/v...ikk-1.16903047
              Artikkelen er skrevet med KI, men såkalt kvalitetssikret av journalist.
              Click image for larger version

Name:	NRK baseerklæringen.gif
Views:	732
Size:	124,4 KB
ID:	1128386...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              May the force be with you

              Kommentér

              • hvlt
                OF-2 Kaptein
                S-5 (Planoff.)

                Sponsor

                ** MOD **
                • 2006
                • 23983

                #67
                Dette er jo fullstendig vrøvl. Det er ikke en avtale signert mellom Norge og USA, USA var overhodet ikke inne i bildet. Det var en ensidig erklæring den norske regjering gjorde i en note sendt Sovjetunionen i 1949. Videre var erklæringen om atomvåpen en senere ensidig erklæring som egentlig ikke hadde noe med baseerklæringen å gjøre.

                Teksten i noten fra 1949 (kilde: Forsvarskommisjonen av 2021— Forsvar for fred og frihet):

                Den norske regjering ber Sovjetregjeringen være forvisset...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                Moderator

                Kommentér

                • Gorduz
                  OR-5+ Senior kvartermester

                  • 2018
                  • 342

                  #68
                  "...fremmede makters stridskrefter på norsk territorium så lenge Norge ikke er angrepet eller utsatt for trusler om angrep..." Nå har vel Russland truet med en hel del atomangrep seneste året....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • gringo
                    OR-6 Oversersjant
                    Ass S-2
                    Sponsor


                    * VETERAN *
                    • 2006
                    • 1668

                    #69
                    Selv trettenåringen hjemme hadde gjort dette bedre enn NRK. Ser NRK nå har fjernet det såkalte faktagrunnlaget i saken. Er det sak for kringkastningsrådet?...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    May the force be with you

                    Kommentér

                    • Eeo
                      OF-1 Løytnant
                      Årets Milforumist 2025


                      * MOD *
                      • 2008
                      • 2905

                      #70
                      Nå som Finland og Sverige har gått inn i NATO med dertil vesentlige endringer i det sikkerhetspolitiske landskapet - faktisk de største endringene siden Norge gikk inn i NATO i 1949 - tenker jeg at tiden er inne for å stille spørsmålet: Har basepolitikken av 1949, og de andre selvpålagte restriksjonene med tanke på øvelsesaktivitet øst av 24 grader Øst og atomvåpen på norsk jord i fredstid, utspilt sin rolle?

                      Kjør debatt....
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Moderator

                      Kommentér

                      • Hulkinator
                        OR-7* Stabssersjant
                        Ass S-3 Logistikk

                        • 2009
                        • 6398

                        #71
                        Da er kanskje tråden om håpløse journalister bedre enn denne
                        https://milforum.no/node/8714?p=1127881#post1127881
                        ...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                        Kommentér

                        • Tusseladd
                          OF-1 Løytnant
                          S-2 (E-off)


                          ** MOD **
                          • 2011
                          • 18006

                          #72
                          Opprinnelig skrevet av Gorduz
                          ." Nå har vel Russland truet med en hel del atomangrep seneste året.
                          Her er en lang liste med russiske trusler om atomkrig. Må si den i alle fall setter den gamle norske erklæringen ut av kraft.
                          Vatnik Soup: Your most comprehensive resource on pro-Kremlin disinformation and propaganda.

                          Det finnes sikkert en liste med russiske trusler mot spesifikt Norge også:...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Moderator

                          Kommentér

                          • Tolvogenhalv
                            OR-4 Korporal
                            Årets nykommer 2025

                            TJUTT: Over norm
                            • 2024
                            • 184

                            #73
                            Opprinnelig skrevet av Tusseladd
                            Det finnes sikkert en liste med russiske trusler mot spesifikt Norge også:
                            Putin gikk hardt ut mot Stoltenberg nylig og sa at mindre land «bør være klar over hva de leker med» da de har små landarealer og tette befolkninger. Til Russland å være er dette en ganske vag trussel, men nok til at vi bør vurdere om baseerklæringen er moden for dynga.

                            https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...n-mot-russland

                            ...
                            [/QUOTE]
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • 88charlie
                              OR-7* Stabssersjant
                              Ass S-5



                              * VETERAN *
                              • 2006
                              • 5205

                              #74
                              Mitt inntrykk er at hele norsk basepolitikk var svært farget av venstresidene i Norge.

                              Joda, en god andel beroligelse for å roe ned Sovjet, noen ønsket til og med å blidgjøre sovjet, men dette handlet like mye om USA-hatet som florerte i takt med hva de fant på rundt omkring i verden.

                              Så fikk det liksom satt seg en greie om at "sånn gjør vi det i Norge" og at baser var litt skummelt.

                              På tide å kaste alt dette på bålet og vurdere case by case hva som lønner seg for Norge, eventuelt våre all...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Artillery is the God of War

                              Kommentér

                              • Tusseladd
                                OF-1 Løytnant
                                S-2 (E-off)


                                ** MOD **
                                • 2011
                                • 18006

                                #75
                                På den andre siden har permanente baser a la Ramstein eller Kadena et stort fotavtrykk, fordi de må være av en viss størrelse og også ha plass til familiene til de ansatte, skole, barnehage og andre tjenester for dem, osv. Det spørs om det er fornuftig å bruke plass på det. Omforente logistikkområder og korttidsinnkvartering som allierte kan bruke, men som eies og bevoktes av Norge er nok mer rasjonelt....
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Moderator

                                Kommentér

                                • yamaha
                                  OR-6 Skvadronmester

                                  • 2010
                                  • 22181

                                  #76
                                  Jeg syntes at denne artikkelen i SNL var tankevekkende om baseerklæringen.

                                  https://snl.no/baseerkl%C3%A6ringen...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  I'm a wizard, mind you

                                  Kommentér

                                  • gringo
                                    OR-6 Oversersjant
                                    Ass S-2
                                    Sponsor


                                    * VETERAN *
                                    • 2006
                                    • 1668

                                    #77
                                    Jeg har sikkert sagt det her før, men jeg tolker det dit hen at grunnlaget for baseerklæringen lå den gang i innenrikspolitiske forhold, spesielt arbeiderpartiet. Einar Gerhardsen selv var den gang også i tvil, men falt til slutt ned på den vestlige alliansen, mye på grunn av våpenhjelpen. Arbeiderpartiet var den gangen splittet i synet, og baseerklæringen må betraktes delvis som et forsøk på å gjøre alliansen mer spiselig for kammeratene, samtidig som Sovjetunionen kom med sine tomme trusler om...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    May the force be with you

                                    Kommentér

                                    • hvlt
                                      OF-2 Kaptein
                                      S-5 (Planoff.)

                                      Sponsor

                                      ** MOD **
                                      • 2006
                                      • 23983

                                      #78
                                      Gerhardsen var hele tiden litt tvilende og hadde sympatier for Sovjetunionen (kona hans mer) hele tiden, men falt ned på den rette siden. Temmelig sent på 1950-tallet sa han at han trodde Sovjetunionen var dømt til å vinne det økonomiske kappløpet med USA og Vesten i det lange løp, det var jo åpenbart at en økonomi som var detaljplanlagt av topputdannede og smarte økonomer måtte være mer effektiv enn en økonomi bestemt av tilfeldighetene i det frie kapitalistiske markedet.........
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • Feltposten
                                        OR-6 Skvadronmester
                                        Presse- og informasjonsbefal


                                        * VETERAN *
                                        • 2004
                                        • 1847

                                        #79
                                        FD: SDCA: Avtale om flere omforente områder trer i kraft

                                        Avtalen mellom Norge og USA om å inkludere nye omforente områder som del av forsvarssamarbeidet trer i kraft i dag.

                                        Les mer......
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati.
                                        Nyhetsfeed

                                        Kommentér

                                        • Rittmester
                                          Trådstarter
                                          OF-2 Rittmester
                                          S-1 (Pers.off.)

                                          Sponsor

                                          * VETERAN *
                                          ** MOD **
                                          • 2006
                                          • 35344

                                          #80
                                          Til forrige, for å repetere:
                                          De nye omforente områdene er Andøya flystasjon, Ørland flystasjon, Haakonsvern orlogsstasjon, Værnes flystasjon og garnison, Bardufoss flystasjon, Setermoen garnison samt skyte- og øvingsfelt, Osmarka fjellanlegg og Namsen drivstoffanlegg. De eksisterende omforente områdene er Rygge militære flystasjon, Evenes militære flystasjon, Ramsund orlogsstasjon og Sola militære flystasjon.
                                          ...
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                                          Moderator

                                          Kommentér

                                          Beslektede emner

                                          Collapse

                                          Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                          Startet av TNFJ_JMH, DTG 282300 Dec 22, 23:00
                                          4 svar
                                          223 visninger
                                          22 reaksjoner
                                          Nyeste innlegg TNFJ_JMH
                                          Startet av TNFJ_JMH, DTG 282300 Dec 22, 23:00
                                          4 svar
                                          515 visninger
                                          22 reaksjoner
                                          Nyeste innlegg TNFJ_JMH
                                          Startet av Feltposten, DTG 050823 Nov 24, 08:23
                                          9 svar
                                          410 visninger
                                          3 reaksjoner
                                          Nyeste innlegg kilgore68
                                          Working...