Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
Norsk basepolitikk
Collapse
Brukerinfo
Collapse
$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
-
Fra nordnorskdebatt.no : Kronikk av Einar Sørensen om hva den nye avtalen kan bety for baser i Nord-Norge. ...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetDen utvidede forsvarsavtalen mellom Norge og USA gir USA ansvar for oppbygging av forhåndslagre, infrastruktur på bakken og stasjonering av personell med materiell og flystyrker på både Andøya og Bardufoss. Begge steder vil bli bygget ut for amerikansk regning til sentrale baser for fellesforsvaret.👍 2Kommentér
-
The Significance of U.S. Defense Cooperation Agreements in Northern Europe
[RANE/AFP /Getty Images)
A heavy-lift helicopter operated by the U.S. military flies over a tank in Setermoen, Norway, during a military exercise involving NATO troops and partner countries on March 22, 2022...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet👍 2Kommentér
-
FD: Høringsbrev - Forslag om endring av tilleggsavtale mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid
Forsvarsdepartementet sender med dette forslag om inngåelse av avtale om endring av vedlegg A i tilleggsavtale mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid av 16. april 2021 om inkludering av nye omforente områder på offentlig høring.
[url=https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horingsbrev-forslag-om-endring-av-tilleggsavtale-mellom-norge-og-usa-om-forsvarssamarbeid/id3026285/?utm_source=www.regjering...
[HIDETEXT]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet[/HIDETEXT]Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati.
NyhetsfeedKommentér
-
Stortinget: Samtykke til inngåelse av avtale av 2. februar 2024 om endring av vedlegg A i tilleggsavtale mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid av 16. april 2021 (inkludering av nye omforente områder)
Samtykke til inngåelse av avtale av 2. februar 2024 om endring av vedlegg A i tilleggsavtale mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid av 16. april 2021 (inkludering av nye omforente områder)
[url=https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=98335&utm_medium=rss&utm_source= ww...
[HIDETEXT]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet[/HIDETEXT]Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati.
NyhetsfeedKommentér
-
Ikke helt etterrettelig faktagrunnlag fra NRK i forbindelse med artikkel vedrørende forslag fra Venstre om endring av norsk basepolitikk. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/v...ikk-1.16903047
Artikkelen er skrevet med KI, men såkalt kvalitetssikret av journalist.
...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetMay the force be with you🙄 1Kommentér
-
Dette er jo fullstendig vrøvl. Det er ikke en avtale signert mellom Norge og USA, USA var overhodet ikke inne i bildet. Det var en ensidig erklæring den norske regjering gjorde i en note sendt Sovjetunionen i 1949. Videre var erklæringen om atomvåpen en senere ensidig erklæring som egentlig ikke hadde noe med baseerklæringen å gjøre.
Teksten i noten fra 1949 (kilde: Forsvarskommisjonen av 2021— Forsvar for fred og frihet):
Den norske regjering ber Sovjetregjeringen være forvisset...Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetAt sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
Moderator👍 7Kommentér
-
"...fremmede makters stridskrefter på norsk territorium så lenge Norge ikke er angrepet eller utsatt for trusler om angrep..." Nå har vel Russland truet med en hel del atomangrep seneste året....
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet👍 2Kommentér
-
Selv trettenåringen hjemme hadde gjort dette bedre enn NRK. Ser NRK nå har fjernet det såkalte faktagrunnlaget i saken. Er det sak for kringkastningsrådet?...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetMay the force be with youKommentér
-
Nå som Finland og Sverige har gått inn i NATO med dertil vesentlige endringer i det sikkerhetspolitiske landskapet - faktisk de største endringene siden Norge gikk inn i NATO i 1949 - tenker jeg at tiden er inne for å stille spørsmålet: Har basepolitikken av 1949, og de andre selvpålagte restriksjonene med tanke på øvelsesaktivitet øst av 24 grader Øst og atomvåpen på norsk jord i fredstid, utspilt sin rolle?
Kjør debatt....
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetModerator👍 1Kommentér
-
Da er kanskje tråden om håpløse journalister bedre enn denne
https://milforum.no/node/8714?p=1127881#post1127881
...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetMed forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.Kommentér
-
Her er en lang liste med russiske trusler om atomkrig. Må si den i alle fall setter den gamle norske erklæringen ut av kraft.
Det finnes sikkert en liste med russiske trusler mot spesifikt Norge også:...
[/QUOTE]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetModerator👍 7Kommentér
-
Putin gikk hardt ut mot Stoltenberg nylig og sa at mindre land «bør være klar over hva de leker med» da de har små landarealer og tette befolkninger. Til Russland å være er dette en ganske vag trussel, men nok til at vi bør vurdere om baseerklæringen er moden for dynga.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...n-mot-russland
...
[/QUOTE]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetKommentér
-
Mitt inntrykk er at hele norsk basepolitikk var svært farget av venstresidene i Norge.
Joda, en god andel beroligelse for å roe ned Sovjet, noen ønsket til og med å blidgjøre sovjet, men dette handlet like mye om USA-hatet som florerte i takt med hva de fant på rundt omkring i verden.
Så fikk det liksom satt seg en greie om at "sånn gjør vi det i Norge" og at baser var litt skummelt.
På tide å kaste alt dette på bålet og vurdere case by case hva som lønner seg for Norge, eventuelt våre all...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetArtillery is the God of War👍 3Kommentér
-
På den andre siden har permanente baser a la Ramstein eller Kadena et stort fotavtrykk, fordi de må være av en viss størrelse og også ha plass til familiene til de ansatte, skole, barnehage og andre tjenester for dem, osv. Det spørs om det er fornuftig å bruke plass på det. Omforente logistikkområder og korttidsinnkvartering som allierte kan bruke, men som eies og bevoktes av Norge er nok mer rasjonelt....
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetModerator👍 2Kommentér
-
Jeg syntes at denne artikkelen i SNL var tankevekkende om baseerklæringen.
https://snl.no/baseerkl%C3%A6ringen...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetI'm a wizard, mind youKommentér
-
Jeg har sikkert sagt det her før, men jeg tolker det dit hen at grunnlaget for baseerklæringen lå den gang i innenrikspolitiske forhold, spesielt arbeiderpartiet. Einar Gerhardsen selv var den gang også i tvil, men falt til slutt ned på den vestlige alliansen, mye på grunn av våpenhjelpen. Arbeiderpartiet var den gangen splittet i synet, og baseerklæringen må betraktes delvis som et forsøk på å gjøre alliansen mer spiselig for kammeratene, samtidig som Sovjetunionen kom med sine tomme trusler om...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetMay the force be with you👍 5☕ 2Kommentér
-
Gerhardsen var hele tiden litt tvilende og hadde sympatier for Sovjetunionen (kona hans mer) hele tiden, men falt ned på den rette siden. Temmelig sent på 1950-tallet sa han at han trodde Sovjetunionen var dømt til å vinne det økonomiske kappløpet med USA og Vesten i det lange løp, det var jo åpenbart at en økonomi som var detaljplanlagt av topputdannede og smarte økonomer måtte være mer effektiv enn en økonomi bestemt av tilfeldighetene i det frie kapitalistiske markedet.........
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetAt sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
Moderator😀 3🙄 3Kommentér
-
FD: SDCA: Avtale om flere omforente områder trer i kraft
Avtalen mellom Norge og USA om å inkludere nye omforente områder som del av forsvarssamarbeidet trer i kraft i dag.
Les mer......
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetYtringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati.
NyhetsfeedKommentér
-
Til forrige, for å repetere:
...De nye omforente områdene er Andøya flystasjon, Ørland flystasjon, Haakonsvern orlogsstasjon, Værnes flystasjon og garnison, Bardufoss flystasjon, Setermoen garnison samt skyte- og øvingsfelt, Osmarka fjellanlegg og Namsen drivstoffanlegg. De eksisterende omforente områdene er Rygge militære flystasjon, Evenes militære flystasjon, Ramsund orlogsstasjon og Sola militære flystasjon.
[/QUOTE]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
Moderator👍 1Kommentér
Beslektede emner
Collapse
| Emner | Statistikk | Nyeste innlegg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startet av TNFJ_JMH, DTG 282300 Dec 22, 23:00
|
4 svar
223 visninger
22 reaksjoner
|
Nyeste innlegg
av TNFJ_JMH
|
||
|
Startet av TNFJ_JMH, DTG 282300 Dec 22, 23:00
|
4 svar
515 visninger
22 reaksjoner
|
Nyeste innlegg
av TNFJ_JMH
|
||
|
Startet av Feltposten, DTG 050823 Nov 24, 08:23
|
9 svar
410 visninger
3 reaksjoner
|
Nyeste innlegg
av kilgore68
|
Forumstruktur
Collapse
Stikkord
Collapse
2023 (2)
2024 (2)
aldrimer (7)
beredskap (3)
brigade (2)
droner (2)
fagmilitært (9)
ffi (3)
fmr (2)
forsvar (9)
forsvaret (31)
forsvarsbudsjett (3)
forsvarsbudsjettet (13)
forsvarskommisjon (2)
forsvarskommisjonen (4)
forsvarsloven (2)
forsvarsplanlegging (2)
forsvarspolitikk (6)
forsvarspolitikken (2)
forsvarsvilje (3)
heimevernet (3)
hæren (2)
kjk (2)
konsept (3)
langtidsplan (8)
ltp (2)
milforum (2)
nato (3)
nordnorge (3)
norge (7)
politikk (7)
problem (2)
råd (11)
scenario (3)
sikkerhet (2)
sikkerhetspolitikk (5)
slik (2)
småstat (2)
statsbudsjett (7)
store (2)
stortinget (5)
stratagem (28)
strategi (3)
sverige (2)
sverm (2)
totalforsvaret (4)
trussel (2)
valg (3)
ville (2)
årsrapport (5)
GLOBAL AD BOTTOM
Collapse



















Kommentér