Fokus: Russland - Luftstridskrefter

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ifanterist
    PENSJONIST
    * VETERAN *
    • 2005
    • 9385

    #31
    Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

    Opprinnelig skrevet av Din_Laban
    Ja det er sannelig rart. Husker at vi en gang hadde godt med Starfightere og F5. Da vi enda hadde "mange" fly.
    Og går vi litt tidligere tilbake i tiden hadde Norge 206 stk F84 i tjeneste pluss litt ekstra =) Og da hadde vi mange fly som du sier ,.denne maskinen avløste Wampiren ....
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Bestefar
      OF-2 Rittmester


      * VETERAN *
      * MOD *
      • 2005
      • 11350

      #32
      Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

      Opprinnelig skrevet av Din_Laban
      Godt mulig at irakerne ikke mottok det beste utstyret: de mottok trolig versonen som heter T-72M som har dårligere tårn beskyttelse mot HEAT og AP enn russernes egen versjon.
      De mottok litt forskjellige versjoner, hvorav mange ble skrudd sammen og "modifisert" i Irak. At de ikke var sammenlignbare med russiske modeller er det neppe særlig tvil om, og som sagt er det altså en konsensus på det mest troverdige nettforumet om nettopp...
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Beidh a lá leo
      Moderator

      Kommentér

      • Bestefar
        OF-2 Rittmester


        * VETERAN *
        * MOD *
        • 2005
        • 11350

        #33
        Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

        Som en sammenligning kan jeg ta noen utdrag fra en av kildene tanknet pleier å referere til:

        Ukrainsk T-84: Turret: 850-1100KE 1250-1600 HEAT
        Glacis: 680-720KE 960-1040 HEAT

        M1A2SEP: Turret: 940-960KE 1320-1620 HEAT
        Glacis:560-590KE 510-1050 HEAT

        T-80U: Turret: 280-850 KE 960-1450 HEAT
        Glacis: 780 KE 1080 HEAT

        Dessverre er ikke verdiene til nyere T-90er oppført, og jeg har ikke lenger tilgan...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Beidh a lá leo
        Moderator

        Kommentér

        • Gnist
          OR-6 Oversersjant


          * VETERAN *
          • 2005
          • 6286

          #34
          Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

          Opprinnelig skrevet av Din_Laban
          Nå har verken F-117 Stealth, M1 Abrams eller AH-64 vært så usårbare som amerikanerne har prøvd å gi inntrykk av (noe Discovery-propagandaen er et glimrende eksempel på) -men de er uansett noe av det aller beste som er å få kjøpt.
          Før suksessen man erfarte ila. de første døgnene av Desert Storm var det flere som hadde dempede forventninger t...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • ifanterist
            PENSJONIST
            * VETERAN *
            • 2005
            • 9385

            #35
            Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

            Opprinnelig skrevet av Gnist
            Opprinnelig skrevet av Din_Laban
            Nå har verken F-117 Stealth, M1 Abrams eller AH-64 vært så usårbare som amerikanerne har prøvd å gi inntrykk av (noe Discovery-propagandaen er et glimrende eksempel på) -men de er uansett noe av det aller beste som er å få kjøpt.
            Før suksessen man erfarte ila. de første døgnene av Desert Storm var det flere som hadde [url=http://www.globalsecurity.org/military/library/news/2008/03/mil-080310-afpn06.htm]dempede forventn...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Gehenna
              OR-6 Oversersjant


              * VETERAN *
              • 2005
              • 17491

              #36
              Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

              Fox enensju gjorde seg vel best med Stephen Segal ombord...?...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              -Må vi ha hjelm?

              Kommentér

              • Din_Laban
                Trådstarter
                OR-6 Oversersjant

                • 2009
                • 3013

                #37
                Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                Jeg har ikke sagt at russiske vogner ikke er effektive, jeg er bare opptatt av at deres "usårbarhet" uansett om vi snakker om Kontakt-5 eller Kaktus ikke fjør dem så uovervinnelige som enkelte skal ha det til. Og selv om ammunisjon fra 1985 ennå finnes på lager, så er det nok nyere typer som tas i bruk ut fra hvilket trusselbilde man står overfor, i henseende "økonomi". Jeg er fullt klar over at både M1A2 Abrams, Ah-64 og mye annet fint ble skutt opp av ira...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                Kommentér

                • ifanterist
                  PENSJONIST
                  * VETERAN *
                  • 2005
                  • 9385

                  #38
                  Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                  Snakker om lagring av fly så er det vel ikke noen maskin som har blitt så mye hensatt og tatt frem igjen som B52....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • motoko
                    PENSJONIST
                    * VETERAN *
                    • 2006
                    • 1549

                    #39
                    Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                    Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                    Apropos F-117 så er den pensjonert ja, og står vel lagret til neste krig... F-22 har vel overtatt rollen med tanke på "usynlighet". velgående.
                    B-2 har også tatt over rollen som stealth bomber....
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • ifanterist
                      PENSJONIST
                      * VETERAN *
                      • 2005
                      • 9385

                      #40
                      Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                      Opprinnelig skrevet av motoko
                      Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                      Apropos F-117 så er den pensjonert ja, og står vel lagret til neste krig... F-22 har vel overtatt rollen med tanke på "usynlighet". velgående.
                      B-2 har også tatt over rollen som stealth bomber.
                      Har den egentlig det ? produsert i svært få eksemplarer etter sin første air born i 1987 etter som jeg kan erindre litt over 20 stk og har en budsjettramme som overgår det meste ....
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • motoko
                        PENSJONIST
                        * VETERAN *
                        • 2006
                        • 1549

                        #41
                        Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                        Opprinnelig skrevet av ifanterist
                        Opprinnelig skrevet av motoko
                        Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                        Apropos F-117 så er den pensjonert ja, og står vel lagret til neste krig... F-22 har vel overtatt rollen med tanke på "usynlighet". velgående.
                        B-2 har også tatt over rollen som stealth bomber.
                        Har den egentlig det ? produsert i svært få eksemplarer etter sin første air born i 1987 etter som jeg kan erindre litt over 20 stk og har en budsjettramme som overgår det meste .
                        F117 er i det ...
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • ifanterist
                          PENSJONIST
                          * VETERAN *
                          • 2005
                          • 9385

                          #42
                          Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                          Opprinnelig skrevet av motoko
                          Opprinnelig skrevet av ifanterist
                          Opprinnelig skrevet av motoko
                          Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                          Apropos F-117 så er den pensjonert ja, og står vel lagret til neste krig... F-22 har vel overtatt rollen med tanke på "usynlighet". velgående.
                          B-2 har også tatt over rollen som stealth bomber.
                          Har den egentlig det ? produsert i svært få eksemplarer etter sin første air born i 1987 etter som jeg kan erindre litt over 20 stk og har en budsjettramme som overgår det meste .
                          ...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • ifanterist
                            PENSJONIST
                            * VETERAN *
                            • 2005
                            • 9385

                            #43
                            Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                            Hvis vi går tilbake til T 50 igjen så regner Russerne med å fase inn sitt femtegenrasjonsfly ifra 2013 og frem til 2020 omtrent samme tidsperiode som gjelder for leveranser til mottakere av F 35 ,kansje Amrikanerene er 2 år tidligere ute ,da det Amrikanske Marinekorpset er tiltenkt å få sine første leveranser i 2011....
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • Din_Laban
                              Trådstarter
                              OR-6 Oversersjant

                              • 2009
                              • 3013

                              #44
                              Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                              Opprinnelig skrevet av motoko
                              Opprinnelig skrevet av ifanterist
                              Opprinnelig skrevet av motoko
                              Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                              Apropos F-117 så er den pensjonert ja, og står vel lagret til neste krig... F-22 har vel overtatt rollen med tanke på "usynlighet". velgående.
                              B-2 har også tatt over rollen som stealth bomber.
                              Har den egentlig det ? produsert i svært få eksemplarer etter sin første air born i 1987 etter som jeg kan erindre litt over 20 stk og har en budsjettramme som overgår det meste .
                              ...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                              Kommentér

                              • Din_Laban
                                Trådstarter
                                OR-6 Oversersjant

                                • 2009
                                • 3013

                                #45
                                Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                                Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                Hvis vi går tilbake til T 50 igjen så regner Russerne med å fase inn sitt femtegenrasjonsfly ifra 2013 og frem til 2020 omtrent samme tidsperiode som gjelder for leveranser til mottakere av F 35 ,kansje Amrikanerene er 2 år tidligere ute ,da det Amrikanske Marinekorpset er tiltenkt å få sine første leveranser i 2011.
                                Det blir interessant å se russernes tidsskjema og om de blir å se utenfor norskekysten og 3-5 år....
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                Kommentér

                                • ifanterist
                                  PENSJONIST
                                  * VETERAN *
                                  • 2005
                                  • 9385

                                  #46
                                  re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                  Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                                  Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                  Hvis vi går tilbake til T 50 igjen så regner Russerne med å fase inn sitt femtegenrasjonsfly ifra 2013 og frem til 2020 omtrent samme tidsperiode som gjelder for leveranser til mottakere av F 35 ,kansje Amrikanerene er 2 år tidligere ute ,da det Amrikanske Marinekorpset er tiltenkt å få sine første leveranser i 2011.
                                  Det blir interessant å se russernes tidsskjema og om de blir å se...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Din_Laban
                                    Trådstarter
                                    OR-6 Oversersjant

                                    • 2009
                                    • 3013

                                    #47
                                    Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                                    Opprinnelig skrevet av motoko
                                    Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                    Opprinnelig skrevet av motoko
                                    Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                                    Apropos F-117 så er den pensjonert ja, og står vel lagret til neste krig... F-22 har vel overtatt rollen med tanke på "usynlighet". velgående.
                                    B-2 har også tatt over rollen som stealth bomber.
                                    Har den egentlig det ? produsert i svært få eksemplarer etter sin første air born i 1987 etter som jeg kan erindre litt over 20 stk og har en budsjettramme som overgår det meste .
                                    ...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                    Kommentér

                                    • Din_Laban
                                      Trådstarter
                                      OR-6 Oversersjant

                                      • 2009
                                      • 3013

                                      #48
                                      Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                                      Men hvor mye plass til interne "cargo-rom" blir det på T-50? etter det jeg har skjønt, så blir det ikke mye plass under skroget. Og jeg kan ikke tenke meg at dette kun skal være en avskjæringsjager....
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                      Kommentér

                                      • ifanterist
                                        PENSJONIST
                                        * VETERAN *
                                        • 2005
                                        • 9385

                                        #49
                                        Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                                        Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                                        Men hvor mye plass til interne "cargo-rom" blir det på T-50? etter det jeg har skjønt, så blir det ikke mye plass under skroget. Og jeg kan ikke tenke meg at dette kun skal være en avskjæringsjager.
                                        Tror at dette er Russlands svar på Multiroll i femte genrasjon.Ellers er jeg svært spennt på hvor åpene tilskuddskranene kommer til å være i dette prosjektet og vidreutvikling hos dem som styrer pengesekken ,det er ikke til å komme bort ...
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • Din_Laban
                                          Trådstarter
                                          OR-6 Oversersjant

                                          • 2009
                                          • 3013

                                          #50
                                          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                          Ja, russerne trenger sårt å modernisere materiell mm. Så det spørs hvilke kostnadsrammer T-50 prosjektet må forholde seg til, og da tenker jeg på om prosjektet er i rute og antall fly de vil sette i produksjon.

                                          I USA rammes F-22 av nedskjæringer, og det ser ut til at ca. 180-190 fly blir antallet i denne omgangen....
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                          Kommentér

                                          • ifanterist
                                            PENSJONIST
                                            * VETERAN *
                                            • 2005
                                            • 9385

                                            #51
                                            re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                            Har hørt litt ymse om nedskjæringer vedr F22 Raptor ,men tror du ikke denne maskinen vil holdes oprativt koste hva det koste vil og kansje på sikt eksport utgave til Japan og Israel ?
                                            ellers ser jeg at F35 programmet er ute i litt hardt vær nå om dagen .men LM har greid å ridd av stormer før =)...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • Din_Laban
                                              Trådstarter
                                              OR-6 Oversersjant

                                              • 2009
                                              • 3013

                                              #52
                                              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                              Ja, under forsvarsminister Robert Gates har antallet F-22 Raptor blitt skåret ned fra de opprinnelige 243 til 187, noen som reduserer USAs mulighet til å føre "to-fronts krig" -eller den doktrinen som forutsatte at USA skulle ha kapasitet til å føre krig i to større regioner globalt samtidig.

                                              Spørsmålet er kanskje ikke "om" men når landene som du nevner får kjøpe F-22. Kan hende at disse blir litt "strippet", men kjenner j...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                              Kommentér

                                              • ifanterist
                                                PENSJONIST
                                                * VETERAN *
                                                • 2005
                                                • 9385

                                                #53
                                                re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                Strategisk sett vil vel dette også være til nytte for Usa å eksporetere til disse to landene .
                                                Ellers er jeg spennt på stealth egenskapene på den nye Russiske godbit .
                                                Før i tiden under den kalde krigen og årene etter at jetalderen hadde startet var det kun farten som tellte og flyene var ikke engang malt ,dem fremstod i sine naturlige metallfarger ....
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                Kommentér

                                                • Din_Laban
                                                  Trådstarter
                                                  OR-6 Oversersjant

                                                  • 2009
                                                  • 3013

                                                  #54
                                                  re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                  Amerikanerne skulle tilbudt oss 14 stk. av de F-22'ene på billigsalg (flatskjerm-tilbud) så kunne vi hatt en skvadron av disse operative på Ørlandet eller i Bodø ...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                                  Kommentér

                                                  • ifanterist
                                                    PENSJONIST
                                                    * VETERAN *
                                                    • 2005
                                                    • 9385

                                                    #55
                                                    re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                    Opprinnelig skrevet av Din_Laban
                                                    Amerikanerne skulle tilbudt oss 14 stk. av de F-22'ene på billigsalg (flatskjerm-tilbud) så kunne vi hatt en skvadron av disse operative på Ørlandet eller i Bodø
                                                    Hehe det hadde vært noe ,Amrikanske flyvåpenet planla i sin tid å kjøpe 750 stk f 22 Raptor og nå er dem nede i tall som du har nevnnt over ,og som du er inne på er vel denne maskinen så dyr ,men åkke som så vil Usa ha luftherredømme i ...
                                                    [/QUOTE]
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                    Kommentér

                                                    • Din_Laban
                                                      Trådstarter
                                                      OR-6 Oversersjant

                                                      • 2009
                                                      • 3013

                                                      #56
                                                      re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                      F-15 har en nokså imponerende operativ historie, og det vil nok også gjelde for F-22. Foreløpig er ikke behovet særlig stort for F-22, siden man har mengder av andre fly som er tilstrekkelig gode sett i forhold til potensielle motstandere for tiden. Slik sett skjønner jeg prioriteringene til USAs regjering. Det er mye annet som koster penger......
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                                      Kommentér

                                                      • ifanterist
                                                        PENSJONIST
                                                        * VETERAN *
                                                        • 2005
                                                        • 9385

                                                        #57
                                                        re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                        Prioriteringen går vel på F 35 nå ,skulle jeg tro ?...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                        Kommentér

                                                        • Din_Laban
                                                          Trådstarter
                                                          OR-6 Oversersjant

                                                          • 2009
                                                          • 3013

                                                          #58
                                                          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                          Ja! Det er et viktig prosjekt. Samtidig, så tror jeg at vi får se at amerikanerne holder liv i en god del gamle fly også et stykke frem i tid. Blir litt sånn A-B-C avdelinger/materiell -nesten slik det var her for noen år siden, da en del Kombinert Regimenter satt inne med en del "skrot" mens Brigaden og 6. Divisjon satt på mesteparten av det beste....
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                                          Kommentér

                                                          • ifanterist
                                                            PENSJONIST
                                                            * VETERAN *
                                                            • 2005
                                                            • 9385

                                                            #59
                                                            re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                            Ja og en del av disse maskinene som blir tatt vare på kan jo være fullt ut egnet til mål ved feks lav risiko ,ellers når jeg tenker på Stealth som jeg har lett for å gjøre vedr femtegenrasjonsfly ,så var dem kansje litt inne på denne tankegangen allerede under den annen verdenskrig hvor kamuflasjemaling ble brukt på flyskroget ,og hvis dem brukte matt maling så var det sikkert til en viss hjelp skulle jeg anta.
                                                            Soladter på ...
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                            Kommentér

                                                            • Din_Laban
                                                              Trådstarter
                                                              OR-6 Oversersjant

                                                              • 2009
                                                              • 3013

                                                              #60
                                                              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                              F-16, F-18 og F-15 blir nok å finne i inventaret et stykke frem i tid i US Air Force. Det litt morsomme er at B-52 kommer til å driftes i mange år enda. Det er snakk om å å holde dem i drift opp mot 80 år, og det vil i så fall være sensasjon..!

                                                              Men det er ikke første gang at man skrinlegger eller reduserer et større prosjekt i det amerikanske forsvaret. For noen år siden drev man å testet et nytt "stealthy" kamp-helikopter...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 220835 Nov 23, 08:35
                                                              2 svar
                                                              331 visninger
                                                              3 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg hvlt
                                                              av hvlt
                                                              Startet av Feltposten, DTG 251247 Mar 23, 12:47
                                                              0 svar
                                                              126 visninger
                                                              4 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Feltposten, DTG 062225 Dec 25, 22:25
                                                              0 svar
                                                              65 visninger
                                                              2 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              Working...