Jeg går nå mitt siste år på videregående og tenker på å ta befalskolen neste år. For så å ta en lederutdanning i militæret. Altså krigsskole.
Men det jeg stusser på er hva er det som gjør at man ikke kommer inn i BS? 750 av omtrent 2500 søkere kommer inn, hva er det som gjør at resten ikke kommer inn? Også, er det mange av dem som ikke fullfører Befalskolen.
Jeg lurer også på om jeg burde prøve meg på å komme inn også? Jeg vil i hvertfall ligge på 4,5 i karakter og høyere på styrkekravene. ...
Jeg tror du har en bra sjanse for å komme på opptak. Det du presterer på opptaket bestemmer om du kommer inn på BS. INfo om de forskjellige alternativene finner du her:
Men det jeg stusser på er hva er det som gjør at man ikke kommer inn i BS? 750 av omtrent 2500 søkere kommer inn, hva er det som gjør at resten ikke kommer inn? Også, er det mange av dem som ikke fullfører Befalskolen.
Mange av de som møter til opptak har ikke forstått hvordan opptaket fungerer, og hvordan de skal vurderes. Det er (var, ihvertfall, i mine dager) mange som tror at dersom man oppnår høye resultater i forhold til de fysiske kravene og har gode k...
[/QUOTE]
Det er viktigt at du har god selvinnsikt. I 2010 var jeg befal under opptaket, satt på en benk og ventet sammen med en annen sersjant.
Så kom det en kar bort og hilste på han som satt ved siden av meg, det viste seg at de hadde vært i samme pulje året før, og han vedkommende ikke kom inn.
Det var ikke første gangen, det var 3 opptaket han skulle på da, og han hadde vært på 2 vinteropptak. (Sommer-08, Vinter & Sommer-09, Vinter & Sommer-10)
Han strøyk på fysisk hver gang. Greide ikke å få over k...
Tja, 1500 møter på opptak, ~700 kommer inn. Mer en det vet jeg ikke hvordan jeg skal ordlegge meg.
Noen trekker seg av f.eks det er ikke dette de vil, eller at de ikke takler presset. At de ikke klarer kravene.
Tips: Tenk, jeg kommer inn/jeg skal bli befalselev!
Det hjelper ...
Tja, 1500 møter på opptak, ~700 kommer inn. Mer en det vet jeg ikke hvordan jeg skal ordlegge meg.
Noen trekker seg av f.eks det er ikke dette de vil, eller at de ikke takler presset. At de ikke klarer kravene.
Og som Bestefar har skrevet er det som regel en del aspiranter som fullfører opptaket men som ikke får skoleplass. Dette kan gjerne skyldes offisersvurderingen fra feltøvelsen (bl.a. fremviste lederegenskaper i den perioden).
Hvilke våpen brukes i BS? Er det den standard G3-en eller bruker de Heckler & Koch 416, altså HKS 416 :P Bare sånn generell undring. Viste at de brukte G3 i forsvaret i førstegangstjenesten, men om de faktisk har oppdatert våpenet :P
Kommentér