Jeg er en jente som skal inn i MP(førsteganstjeneste) i januar 2010 og håper på og komme inn på hundeførerskolen.
Det betyr at jeg må løpe 3000m på under 14 min, men med tanke på at det er kun 4 mnd. igjen og at jeg ikke er akkurat veltrent så blir jeg veldig stresset.
Jeg har prøvd intervall på tredemølle (2min rask gange,1min løping,2min rask gange osv osv)
Denne intervallen varer i 12 min til sammen og jeg blir veldig sliten etter dette.
Det kan ofte være en fordel å bruke søkemotoren litt da det ofte finnes andre som lurer på det samme. Kan umiddelbart tipse om en annen ganske fersk tråd om det samme: http://milforum.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=10003
Jeg klarer ikke løpe 3000 m... Klarer kanskje og løpe halvparten og så må jeg gå fort på resten.
Da tipper jeg du løper for fort den første halvparten. Sett ned tempoet og ta tiden.
Dersom du har et noenlunde OK grunnlag, er det ikkenoe problem å trene seg opp til å løpe under 14:00 på 4 mnd. Løper du minst 2 ganger i uka greier du det lett.
Da bør du sette i gang så snart som mulig, du finner mange treningsprogrammer på nett. Bare å google treningsprogram 3000m. Ville også ha trent endel langkjøring, da FHSK er en fysisk tjeneste. Du løper bla minumum 3000m med hund hver morgen, samt det er løpeplikt i leir..
Etter hva jeg har skjønt så er en kombo av intervall og langkjøringstrening en bra måte og trene seg opp til 3000m. Joggeskoene har jeg fyrt på, men det er ikke alltid bena henger med, men de kommer forhåpentligvis etter ganske snart
Nå går jeg bare og tripper og venter på innkallelsen ...
På intervallsiden, gå for 4x4 istedenfor ditt nåværende opplegg. Dvs at du løper i fire minutter, går i to minutter, løper fire osv. Når du har løpt fire omganger à fire minutter hver er du ferdig.
Tempoet skal være på rundt 80-90% av makspuls når du løper for at dette skal ha noe særlig for seg, og ja dette er blodhat, du skal være andpusten, dødsliten og helt utkjørt, gjerne på randen av spyeren, når du er ferdig. Her må du nesten kjenne litt på deg selv, det er ikke vits å...
Jeg skal prøve dette i dag.
Godt å ha noe jeg kan følge...
Hvordan høres dette treningsprogrammet ut:
- intervall 2 ganger i uken
- jogge/ løpe rolig 3000m 1 gang i uken(3000m til å begynne med)
- Krav Maga to ganger i uken
Er også veldig glad i styrketrening med vekter, men vet ikke om det er så lurt og trene mer enn 5 ganger i uken og det er jo en del styrke på Krav Maga-treningen.
Er det dumt å ta en dag med styrketrening også?
Som replikk til MMB, kan jeg nevne at mange (inkl. jeg) bruker tre minutters pause mellom hvert drag i 4x4-intervall. Professor Jan Hoff opererer også med tre minutter: http://www.tn.no/artikler.aspx?id=177
Gå litt og jogg gjerne rolig i disse pausene om du klarer.
Flott treningsprogram, husk på å få i deg nok god næring, vann, søvn og ro mellom øktene!...
På intervallsiden, gå for 4x4 istedenfor ditt nåværende opplegg. Dvs at du løper i fire minutter, går i to minutter, løper fire osv. Når du har løpt fire omganger à fire minutter hver er du ferdig.
Gjerne 3-4 minutter med jogging på ca 70 % av maks. puls i pausene for å optimere (?) forbrenning av melkesyre.
Opprinnelig skrevet av MMB
Tempoet skal være på rundt 80-90% av makspuls når du løper for at dette skal ha noe sær...
Kommentér