Fokus: Russland - Luftstridskrefter

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ifanterist
    PENSJONIST
    * VETERAN *
    • 2005
    • 9385

    #61
    re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Comanche ville vel endt opp med en kilo pris i guld ,B52 kan nok sikkert holdes i livet i 80 år og der er jo helt rått ,jeg ble veldig facinert av denne maskinen da jeg så Doctor Strangelov første gang ,noen herlige sekvenser med B52 i filmen .
    Går vi 80 år tilbake i tid på fly ,så var det vel da Dachen (Dc3) første gang tok av ?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • motoko
      PENSJONIST
      * VETERAN *
      • 2006
      • 1549

      #62
      re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

      Opprinnelig skrevet av Din_Laban
      Det litt morsomme er at B-52 kommer til å driftes i mange år enda. Det er snakk om å å holde dem i drift opp mot 80 år, og det vil i så fall være sensasjon..!
      Det gjelder å lage ting skikkelige i første omgang, så holder de lenge....
      [/QUOTE]
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Din_Laban
        Trådstarter
        OR-6 Oversersjant

        • 2009
        • 3013

        #63
        re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

        Ja!...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

        Kommentér

        • ifanterist
          PENSJONIST
          * VETERAN *
          • 2005
          • 9385

          #64
          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

          Opprinnelig skrevet av motoko
          Opprinnelig skrevet av Din_Laban
          Det litt morsomme er at B-52 kommer til å driftes i mange år enda. Det er snakk om å å holde dem i drift opp mot 80 år, og det vil i så fall være sensasjon..!
          Det gjelder å lage ting skikkelige i første omgang, så holder de lenge.
          Sant nok og vedlikeholder en og sørger for pålagte nysertifiseringer er det utrolig hvor lenge det kan holde ....
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Gehenna
            OR-6 Oversersjant


            * VETERAN *
            • 2005
            • 17491

            #65
            re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

            http://en.wikipedia.org/wiki/RAH-66_Comanche

            Jaja, mange slike som ligger igjen på tegnebordet. Alt vi trenger er noen til å plukke opp tegningene....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            -Må vi ha hjelm?

            Kommentér

            • Kdo_Under
              OR-7 Stabssersjant


              • 2007
              • 11510

              #66
              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

              Opprinnelig skrevet av Gehenna
              http://en.wikipedia.org/wiki/RAH-66_Comanche

              Jaja, mange slike som ligger igjen på tegnebordet. Alt vi trenger er noen til å plukke opp tegningene.
              Stealth og roterende vinger blir vel som kondomer i vaffelrøra, bare tull....
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Død ved Kølle!
              Bla bla... Hybrid warfare is easy

              Kommentér

              • Gehenna
                OR-6 Oversersjant


                * VETERAN *
                • 2005
                • 17491

                #67
                re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                Har du forsøkt dette eller slenger du ut en påstand om noe du egentlig ikke kjenner utfallet av ?...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                -Må vi ha hjelm?

                Kommentér

                • ifanterist
                  PENSJONIST
                  * VETERAN *
                  • 2005
                  • 9385

                  #68
                  Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                  Opprinnelig skrevet av Gnist
                  Opprinnelig skrevet av ifanterist
                  vi kan vel være enige at det å oppnå airspeed på over 2Mach i være dager ikke er intressant eller eneveldende for ett jagerfly i våre dager som multiroll er mer aktuellt enn noen gang.
                  Tja, kan jo være kjekt med tanke på bl.a. avskjæring av hurtige fly.

                  Flykroppen gir meg assosiasjoner til både fly i Flanker-serien og YF-23, uten at det behøver å bety noe som helst.

                  Sammenlignet med verden for øvrig har jeg inntrykk...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • ifanterist
                    PENSJONIST
                    * VETERAN *
                    • 2005
                    • 9385

                    #69
                    re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                    Opprinnelig skrevet av Gehenna
                    http://en.wikipedia.org/wiki/RAH-66_Comanche

                    Jaja, mange slike som ligger igjen på tegnebordet. Alt vi trenger er noen til å plukke opp tegningene.
                    Hehe men da tror jeg ikke lønna vår i de offentlige regulativer holder for å få Hokusen i lufta =)...
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Vannglass
                      RESERVEBEFAL
                      • 2007
                      • 6867

                      #70
                      re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                      Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
                      Opprinnelig skrevet av Gehenna
                      http://en.wikipedia.org/wiki/RAH-66_Comanche

                      Jaja, mange slike som ligger igjen på tegnebordet. Alt vi trenger er noen til å plukke opp tegningene.
                      Stealth og roterende vinger blir vel som kondomer i vaffelrøra, bare tull.
                      Spekulere på ting vi ikke har peiling på? Mener du at vi gjør det?

                      Er vel ikke en helt urimelig påstand? På F-117, og jeg tror også på B-2, så kan du i...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      DYT-DYYYYYT-DYT

                      Kommentér

                      • Gnist
                        OR-6 Oversersjant


                        * VETERAN *
                        • 2005
                        • 6286

                        #71
                        Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                        Opprinnelig skrevet av ifanterist
                        Opprinnelig skrevet av Gnist
                        Sammenlignet med verden for øvrig har jeg inntrykk av at Russland først og fremst har prioritert kjernevåpen og bakkebasert luftvern. Systemer som S-300 (NATO: SA-10) og S-400 (SA-20) er ikke akkurat tilbakestående.
                        Nei langt ifra tilbakestående og dette har bekymret Amrikanerne .
                        Sikkert andre også. Er ingen fagperson selv, men tror en amerikansk etterretningskilde har uttalt at ymse versjoner av SA-10 og SA-...
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Gehenna
                          OR-6 Oversersjant


                          * VETERAN *
                          • 2005
                          • 17491

                          #72
                          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                          Opprinnelig skrevet av Vannglass
                          Spekulere på ting vi ikke har peiling på? Mener du at vi gjør det?
                          Næh.

                          Det er det ingen av oss som driver med.

                          Jeg mente det jeg sa, det ligger x antall gode idéer og slenger rundt om, "alt" vi trenger er en krig for å få realisert dette.

                          -Så når media rapporterer om at Sovjet mener NATO fremdeles skal være fiendeobjekt, mener jeg vi ikke kan slippe alle disse gamle planene i dass og trekke...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          -Må vi ha hjelm?

                          Kommentér

                          • ifanterist
                            PENSJONIST
                            * VETERAN *
                            • 2005
                            • 9385

                            #73
                            Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

                            Opprinnelig skrevet av Gnist
                            Opprinnelig skrevet av ifanterist
                            Opprinnelig skrevet av Gnist
                            Sammenlignet med verden for øvrig har jeg inntrykk av at Russland først og fremst har prioritert kjernevåpen og bakkebasert luftvern. Systemer som S-300 (NATO: SA-10) og S-400 (SA-20) er ikke akkurat tilbakestående.
                            Nei langt ifra tilbakestående og dette har bekymret Amrikanerne .
                            Sikkert andre også. Er ingen fagperson selv, men tror en amerikansk etterretningskilde har uttalt at ymse versjoner av...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • Gehenna
                              OR-6 Oversersjant


                              * VETERAN *
                              • 2005
                              • 17491

                              #74
                              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                              Nå var Gary Francis Powers noe før min tid men hva luftvern angikk ble det dyster stemning hver gang tema kom på banen, nettopp fordi "noen" hadde undervurdert motstanderen til de grader som de gjorde med the Black Lady som "ikke" fløy over til Bodø.

                              Man hadde en stilltiende aksept at der var faktorene fullstendig ukjente og det var nærmest livsfarlig å være pilot som skulle på vingene over annet luftrom.
                              Alle avskjæringer...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              -Må vi ha hjelm?

                              Kommentér

                              • Din_Laban
                                Trådstarter
                                OR-6 Oversersjant

                                • 2009
                                • 3013

                                #75
                                re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                NATO hadde da planer for å kunne stanse eventuell sovjetisk luftmakt, bl.a. ved at man kunne utstyre diverse luftvernsystemer med taktiske kjernefysiske ladninger. Nå er vi ikke helt ukjent med muligheten for at dette kunne bli en del av bevæpningen her i landet, og da kan ting som Honest John, Nike Hercules og F5 nevnes i forbifarten. Nå er det Nike som er mest interessant i denne sammenhengen, da F5 hadde angrep mot bakke...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                Kommentér

                                • ifanterist
                                  PENSJONIST
                                  * VETERAN *
                                  • 2005
                                  • 9385

                                  #76
                                  re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                  Opprinnelig skrevet av Gehenna
                                  Nå var Gary Francis Powers noe før min tid men hva luftvern angikk ble det dyster stemning hver gang tema kom på banen, nettopp fordi "noen" hadde undervurdert motstanderen til de grader som de gjorde med the Black Lady som "ikke" fløy over til Bodø.

                                  Man hadde en stilltiende aksept at der var faktorene fullstendig ukjente og det var nærmest livsfarlig å være pilot som skulle på vingene over annet luftrom.
                                  Al...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • ifanterist
                                    PENSJONIST
                                    * VETERAN *
                                    • 2005
                                    • 9385

                                    #77
                                    re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                    Skikkelig expresso i koppen ,, En god drager ,,hehe ,Laban ....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • Din_Laban
                                      Trådstarter
                                      OR-6 Oversersjant

                                      • 2009
                                      • 3013

                                      #78
                                      re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                      F5 er faktisk en aldri så liten suksess og eksportert som lav-kost fly med lavt vedlikeholdsbehov. På toppen av det hele kunne det utfordret Mig 21 ganske kraftig, dersom man hadde satset på dette som et jagerfly, og ikke "bare" primært til bakkeangrep. Merkelig nok ble det ikke brukt av amerikanerne selv annet enn i Vietnam, og som treningsfly og opponent på flyskoler, og driftes vel fremdeles som det. I tillegg fortsetter...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                      Kommentér

                                      • ifanterist
                                        PENSJONIST
                                        * VETERAN *
                                        • 2005
                                        • 9385

                                        #79
                                        re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                        Hehe inne på noe der,, Laban,, dersom ikke risikoen er høy ved å bruke maskinen på oppdrag F15 var jo litt av ett columbiegg da den kom til det Konglie Norske Flyvåpen en ettervinterdag i 1966 og til stor glede å bruk var den imange år ,men skal vi ta dem frem.pusse støvet av dem igjen og sertifisere opp igjen ,hadde tanken vært hyggelig og nostalgisk ,eneste ulempe jeg ser når vi først leker med tanken er :to motorere....
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • Gehenna
                                          OR-6 Oversersjant


                                          * VETERAN *
                                          • 2005
                                          • 17491

                                          #80
                                          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                          -5, INF, da 5 kom til Norge i 1966.

                                          Tok den over for Sabrejet eller noen "imellom" Freedom Fox og Sabre ??...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          -Må vi ha hjelm?

                                          Kommentér

                                          • ifanterist
                                            PENSJONIST
                                            * VETERAN *
                                            • 2005
                                            • 9385

                                            #81
                                            re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                            Opprinnelig skrevet av Gehenna
                                            -5, INF, da 5 kom til Norge i 1966.

                                            Tok den over for Sabrejet eller noen "imellom" Freedom Fox og Sabre ??
                                            Vi hadde sabrejet inntil da ja og Starfighteren hadde vi hatt ett par år allerede slik jeg kan huske på stående fot....
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                            Kommentér

                                            • ifanterist
                                              PENSJONIST
                                              * VETERAN *
                                              • 2005
                                              • 9385

                                              #82
                                              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                              Itillegg hadde vi F84 Thunderflashen i tjeneste frem til 1969 på Rygge opprinnelig tilhørte dem 717 sqvd på Sola mener jeg å huske.
                                              717 sqvd ble flyttet til Rygge ved stHanstider 1961 ifra Sola....
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • ifanterist
                                                PENSJONIST
                                                * VETERAN *
                                                • 2005
                                                • 9385

                                                #83
                                                re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                Den overnevnnte maskin var meget rask for den tiden å være kunne fly tett opp under Supersonic ,krevde sin mann fullt ut ,ikke snild å fly ,ei hadde den styring på nesehjulet ,så her gjaldt det å bruke bremsene riktig når en var på bakken ,men jeg tror Piloter som fløy denne og som etterhvert fikk mere og mere erfaring igjennom flytimer etterhvert følte en tilfredshet ved å mestre flyet....
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                Kommentér

                                                • flex1984
                                                  RESERVEBEFAL
                                                  * VETERAN *
                                                  • 2005
                                                  • 3409

                                                  #84
                                                  re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                  Opprinnelig skrevet av Vannglass
                                                  Er vel ikke en helt urimelig påstand? På F-117, og jeg tror også på B-2, så kan du ikke se/ er det begrensede muligheter til å se kompressoren utenfra. Med mindre de har "funnet på noe glupt" så vil vel Comanches rotor og halerotorblader gi betydelige refleksjoner.
                                                  Såvidt jeg vet ligger turbinene på B-2 begravd dypt nedi vingen, med luftinntak høyere oppe. Følgelig må man ha en luftbåren radar so...
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                  meh

                                                  Kommentér

                                                  • ifanterist
                                                    PENSJONIST
                                                    * VETERAN *
                                                    • 2005
                                                    • 9385

                                                    #85
                                                    re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                    Opprinnelig skrevet av flex1984
                                                    Opprinnelig skrevet av Vannglass
                                                    Er vel ikke en helt urimelig påstand? På F-117, og jeg tror også på B-2, så kan du ikke se/ er det begrensede muligheter til å se kompressoren utenfra. Med mindre de har "funnet på noe glupt" så vil vel Comanches rotor og halerotorblader gi betydelige refleksjoner.
                                                    Såvidt jeg vet ligger turbinene på B-2 begravd dypt nedi vingen, med luftinntak høyere oppe. Følgelig må man ha en lu...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                    Kommentér

                                                    • hvlt
                                                      OF-2 Kaptein
                                                      S-5 (Planoff.)

                                                      Sponsor

                                                      ** MOD **
                                                      • 2006
                                                      • 23979

                                                      #86
                                                      re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                      Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                                      Opprinnelig skrevet av Gehenna
                                                      -5, INF, da 5 kom til Norge i 1966.

                                                      Tok den over for Sabrejet eller noen "imellom" Freedom Fox og Sabre ??
                                                      Vi hadde sabrejet inntil da ja og Starfighteren hadde vi hatt ett par år allerede slik jeg kan huske på stående fot.

                                                      Det der var sikkert bare en trykkleif.

                                                      Norge hadde to versjoner av Sabre, allværsjageren F-86K (første norske jagerfly med radar) og jagerbomberen F-...
                                                      [/QUOTE]
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                      Moderator

                                                      Kommentér

                                                      • ifanterist
                                                        PENSJONIST
                                                        * VETERAN *
                                                        • 2005
                                                        • 9385

                                                        #87
                                                        re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                        Takk for gode og utfyllende kommentarer Hvlt som er til stor nytte for slike som meg og andre som er sterkt inntressert i dette temaet ....
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                        Kommentér

                                                        • SWATII
                                                          PENSJONIST
                                                          * VETERAN *
                                                          • 2005
                                                          • 3868

                                                          #88
                                                          re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                          Intressant lesning.

                                                          Kom også over denne historien i Vi Menn online for litt siden.

                                                          Kollisjon med havflaten og en løpsk Starfighter i 75 000 fot.

                                                          Stein Klaveness (77) overlevde begge deler som jagerflyger under Den kalde krigen.
                                                          Året er 1957 og fenrik Stein Klaveness er kapabel til det meste med 500 timers flygererfaring og det nye ”hotte” jagerflyet RF-84 Thunderflash. Tror han.

                                                          – Jeg var vel litt verdensmeste...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                          Kommentér

                                                          • ifanterist
                                                            PENSJONIST
                                                            * VETERAN *
                                                            • 2005
                                                            • 9385

                                                            #89
                                                            re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                            30 års flyerfaring og 5000 timer stod det å lese ,da regner jeg med at han var i Luftforsvaret i hele sin karriere ,ble etterhvert begrenset med timer etter som årene passerte hen for personell som valgte å stå ut til pensjon i våpenet....
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                            Kommentér

                                                            • ifanterist
                                                              PENSJONIST
                                                              * VETERAN *
                                                              • 2005
                                                              • 9385

                                                              #90
                                                              re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

                                                              Var det rundt 1983 siste Starfighter fløy her til lands Hvlt ? Jeg mener å huske at ifra 1981-82 ble ett viss antall bare vedlikeholdsflydd....
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av Feltposten, DTG 220835 Nov 23, 08:35
                                                              2 svar
                                                              331 visninger
                                                              3 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg hvlt
                                                              av hvlt
                                                              Startet av Feltposten, DTG 251247 Mar 23, 12:47
                                                              0 svar
                                                              126 visninger
                                                              4 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten
                                                              Startet av Feltposten, DTG 062225 Dec 25, 22:25
                                                              0 svar
                                                              65 visninger
                                                              2 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Feltposten

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              Working...