Det er ikke bare det russiske flyvåpenet som sliter med å holde seg i lufta - også sivil luftfart sliter. Det er mangel på piloter på grunn av pensjonsavgang, og mangel på flydeler p.g.a. straffetiltak. Yngre piloter vegrer seg også mot å fly gamle fly på grunn av tvilsom teknisk standard, noe som fører til at kompetanse på gamle maskiner går tapt. Fra 2023 til 2024 var det en dobling i antallet flyulykker, og en tredobling av antall omkomne - i 2025 ligger det an til å bli enda høyere tall selv om året ikke er omme ennå. Utviklingen har fått russiske luftfartsmyndigheter til å starte omfattende inspeksjon av regionale flyselskaper.
Fokus: Russland - Politikk og strategi
Collapse
Brukerinfo
Collapse
$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
-
I Novosibirsk-regionen er nå alle unntatt to av de uavhengige bensinstasjonkjedene helt tomme for 92- og 95-oktans bensin. De har også veldig lite diesel igjen, og dieselen selges ut så fort som den kommer inn. De venter på nye forsyninger.
Moderator👍 6Kommentér
-
ModeratorKommentér
-
Den kinesiske bilprodusenten Geely Motors må oppdatere programvaren i motorkontrollen på bilene de har eksportert til Russland, fordi bensinkvaliteten i Russland er annerledes enn i Kina - den inneholder mer oksidanter. De hevder at det bare har vært noen enkelte tilfeller av motorhavarier så langt. Men bilverkstedenes organisasjon sier at flere motorhavarier i det siste har skyldtes at bensinstasjonene har begynt å blande ut bensinen - altså at det du får ut av pumpen ikke er det som står på den.
Det har også begynt å komme nyhetsartikler om store drivstofftyverier i enkelte regioner. Det er forsåvidt ikke noe nytt at f.eks. jernbanearbeidere og soldater tømmer tankene på lokomotiver og lastebiler og selger drivstoffet videre - men det har nå vært noen raid der tyver har tømt biler i et helt nabolag over natten.
I Altai kraj er 50% av bensinstasjonene tomme for 92 oktan. I Novosibirsk oblast er selv noen stasjoner eid av Gazpromneft og Lukoil tomme for bensin - imens de andre har begrenset salget til 10 liter per kunde. I Uljanovsk oblast er både de uavhengige stasjonene og Lukoil tomme for bensin.
I noen regioner er nå transportselskapene på konkursens rand fordi prisen på diesel ikke bare har steget, men de får heller ikke lenger volumrabatter som de fikk før. Det er like dyrt å få levert fra Gazpromneft som å bruke en vanlig bensinstasjon - så å etablere sitt eget drivstoffdepot er for sent nå.
I flere regioner har diesel blitt så dyrt at selskapene som leverer offentlig transport også går i minus, og i Krasnodar kraj, Rostov oblast, og Kursk oblast er det meldt om leveringsproblemer for diesel til busser.
Administrerende direktør for LLC "TEK Lidetrans", Ivan Grishin, konstaterer at leverandørene fullstendig har avskaffet de tidligere gjeldende rabattene, som utgjorde mellom 11 og 20 %. Et tydelig eksempel, sier han, er «Gazprom», som fjernet alle fordeler etter angrepene på oljeraffineriene i Jaroslavl-regionen.
(...)
Innkjøpsdirektør for transporttjenester hos FM Logistic i Russland, Eduard Mironov, opplever innføringen av drivstoffbegrensninger: 300 liter per dag i Tver- og Leningrad-regionene, 200 liter i Lipetsk-regionen og 200–250 liter i Samara-regionen og Tatarstan. Han understreker at restriksjonene er innført både av vertikalt integrerte selskaper og av uavhengige bensinstasjoner.
(...)
Problemene begrenser seg ikke til godstransport. Styrelederen i foreningen «Mezhregionavtotrans», Sergej Khrapatsj, melder om forstyrrelser i drivstoffleveranser til bybusser i enkelte kommuner i Krasnodar-regionen, samt i Rostov- og Kursk-regionene. Han påpeker at de tillatte tarifføkningene ikke dekker forskjellen mellom de økte kostnadene og de faktiske inntektene til transportselskapene.Last edited by Tusseladd; DTG 161220 Oct 25, 12:20.Moderator💡 3😎 3Kommentér
-
Takk Tusseladd for info jeg ikke ser i norske media i hverdagen. Vi er vel mange som håper at drivstoffmangel sammen med andre sanksjons- og sabotasjeeffekter i Russland skal medføre at Putin vakler. Men er det egentlig realistisk?
Opposisjonelle med organisasjonstalent og karisma er stort sett falt ut av vinduer, rømt eller diverse andre hendelser. "Folk flest" i Russland har gjennom historien vist evne til å lide mye lenge, uten å organisere opprør. Så er det bare vi som håper, eller ser noen åpne kilder med troverdighet at dette rokker ved maktplattformen?"Gjør Ret, Frygt Intet"Kommentér
-
Hvis de ikke har drivstoff, hvordan skal de komme seg til Moskva for å styrte regimet? 😉 *
Ved siden av Navalnyjs anti-korrupsjons-demonstrasjoner, og noen små demonstrasjoner mot krigen, har det vært noen få regionale oppstander mot sentralmakten. Men måten Kreml møter dette på er gjerne å håndtere årsaken til at folk demonstrerer - f.eks. å avsette en udugelig lokal leder eller omgjøre et upopulært vedtak - for å blidgjøre folket, men også å gå etter dem som ledet demonstrasjonene.
Russland brukte å ha sterke regionale makt- og forretnings-eliter, men nå er det meste sentralisert til Kreml. Guvernørvalgene er stort sett avgjort på forhånd, og regionens ministere pekes nå ut fra Moskva istedet for at guvernøren får velge dem selv. Militæret er også svakt og sterkt overvåket. Sikkerhetstjenestene - som er ledet av Putins håndplukkede kamerater - er vel omtrent de eneste som kunne ha kapasitet til å gjennomføre noe palassrevolusjon med mindre det skjer noe sært og russisk som det Wagner-mytteriet. Natalija Poklonskaja utnevnes til keiserinne?
Det er en del desillusjonert russisk ungdom som kan organisere seg på internett hvis de vil, men de av dem som kan har forlatt landet. Det er også en etnisk krutt-tønne i Kaukasus, men krigene i Syria, Libya osv. har fungert som en slags sikkehetsventil for fremmedkrigere derfra, og sentralmakten bruker å blidgjøre disse regionene med økonomiske subsidier for å holde dem i ro.
En svært farlig gruppering i Russland nå er krigsveteranene. Hvis det skulle bli fred på en måte som ikke favoriserer disse så vet jeg ikke om Putin får sitte eller leve særlig lenge. Fred kunne også føre til ekstrem arbeidsløshet. Den sivile siden av økonomien er allerede i resesjon, og hvis den militære stopper opp stagnerer økonomien. Da blir det ikke nok penger til både alderspensjoner, krigspensjoner og subsidier til regioner med etniske spenninger.
Noe som sitter i ryggmargsrefleksen i Russland er vel å gå til tsaren for å klage på bojarene, så kanskje Putin løser floken ved å ofre noen av sine nestledere og får bli sittende. Eller ... så var det vel Timoty Snyder som sa at hvis Putin forsvinner så kan det skje på en måte som virker absurd og fremmed for oss i vesten.
*: Ja, også noen bensinstasjoner i Moskva er tomme.Moderator👍 4Kommentér
-
Sangen er veldig dansbar.
https://music.apple.com/no/album/кооператив-лебединое-озеро/1799079375?i=1799079685
Den 18 år gamle vokalisten Diana "Naoko" Loginova som ble dømt til 13 dagers "administrativ arrest" for opptrinnet risikerer også å bli tiltalt blant annet for å ha "spredd desinformasjon om militæret", noe som kan føre til fem års fengsel ved gjentatte tilfeller.
ModeratorKommentér
-
-
To regioner til med drivstoffproblemer:- Jamalo-Nenetsk: Noen stasjoner selger 95-oktan kun til firmakunder. Noen stasjoner selger maks 20 liter til hver kunde, men noen som hadde gått tomme før har nå fått leveringer.
- Tuva: Noen stasjoner er helt tomme for bensin.
Moderator👍 4Kommentér
-
👍 2Kommentér
-
Ungarn er jo med i NATO og EU de jure, men så lenge Orban styrer landet kunne de like gjerne ikke vært det?
SKILLE
På fredag kveld skjedde en eksplosjon på nitrocellulose-anlegget på Rostec sin eksplosivfabrikk "Avangard" i Sterlitamak i Basjkortostan. Tre ansatte ble drept og fem ble skadet. Hendelsen etterforskes som en arbeidsulykke.
ModeratorKommentér
-
I en uformell undersøkelse på finansplattformen WEBBANKIR sa 74% av brukerne at de hadde merket høyere bensinpriser - resten bruker kanskje ikke bil. 19% hadde opplevd tomme bensinstasjoner. 40% har redusert antallet bilturer på grunn av høye priser eller bensinmangel - 13% hadde helt sluttet å kjøre bil.
ModeratorKommentér
-
Ungarn er jo med i NATO og EU de jure, men så lenge Orban styrer landet kunne de like gjerne ikke vært det?
SKILLE
På fredag kveld skjedde en eksplosjon på nitrocellulose-anlegget på Rostec sin eksplosjonsfabrikk "Avangard" i Sterlitamak i Basjkortostan. Tre ansatte ble drept og fem ble skadet. Hendelsen etterforskes som en arbeidsulykke.
https://www.reuters.com/world/blast-...ys-2025-10-18/
😎 1Kommentér
Beslektede emner
Collapse
Emner | Statistikk | Nyeste innlegg | ||
---|---|---|---|---|
Startet av Feltposten, DTG 220835 Nov 23, 08:35
|
2 svar
290 visninger
3 reaksjoner
|
Nyeste innlegg
av hvlt
|
||
Startet av Rittmester, DTG 231145 Feb 25, 11:45
|
18 svar
450 visninger
0 reaksjoner
|
Nyeste innlegg
av Rittmester
|
||
Startet av Tusseladd, DTG 072335 Feb 23, 23:35
|
6 svar
390 visninger
16 reaksjoner
|
Nyeste innlegg
av Tusseladd
|
Forumstruktur
Collapse
Stikkord
Collapse
affæren (1)
afrika (1)
angrep (2)
arabere (1)
arktisk råd (1)
ber (1)
drept (1)
farligere (1)
fokus: (2)
fremtidig (2)
georgia (2)
georgia: (1)
helikopter (2)
igjen (1)
journalisten (1)
konflikten (1)
krigen (2)
krigsfanger (1)
kurganets25 (1)
kystvakten (2)
landstridskrefter (2)
luftstridskrefter (1)
materiell: (3)
mi17 (1)
nordområdene (1)
pantsirs (1)
politikk (2)
porsanger (1)
poseidon (1)
putin (3)
radarsystemer (1)
russian (2)
russisk (10)
russiske (3)
russland (17)
russlands (2)
sikkerhetsperspektiv (1)
spion (1)
stockholm (1)
stratagem (1)
sørossetia (1)
tiår (1)
trussel (2)
ubåt (2)
ukraina (2)
ukrainakrigen (1)
undersøkelse (1)
villig (1)
vurderer (1)
øremerket (1)
Kommentér