Kunngjøring om konkurranse. Da starter prosessen med nye kjøretøy til HVs innsatsstyrker. Fra teori til dokument. La oss håpe at det tar kortest mulig tid fra papir til rullende materiell. En gledens dag.
Derfor er det planlagt å anskaffe ca 360 kommersielt tilgjengelige kjøretøy og ca 180 tilhengere. Kjøretøyene skal være upansrede.
Anskaffelsen ble godkjent da Stortinget behandlet budsjettet for 2016. Etter planen skal det undertegnes kontrakt sent i 2017, men først skal innkomne tilbud evalueres og kandidater testes. Dersom det inngås kontrakt i 2017, kan de første leveransene mottas i 2018.
Tommel opp
- Kaldt, påstår noen. Kle på deg, oppfordrer tidligere marinejeger.
Oppgraderte Multikjøretøy 3 Mercedes 290 GD skal ut til deler av Heimevernets innsatsstyrker. Kjøretøyene har tidligere vært brukt av spesialstyrkene, blant annet i utenlandstjeneste.
Orlogskaptein Cato Bye Johansen er sjef for innsatsstyrke Claymore, HV-16. Han har 20 år bak seg som marinejeger og k...
Er i en av troppene som er tildelt Multi 3 og tenkte det er på tide å bidra litt her på forumet.
Cato er en bra mann, og det er utrolig motiverende med en mann av det kaliberet som sjæf.
I tiden som kommer kan jeg dele litt av erfaringene vi gjør oss rundt kjøretøyet og konseptet rundt. Er veldig interessert i å få høre erfaringer fra andre som har vært satt opp på samme og/eller lignende før.
Er i en av troppene som er tildelt Multi 3 og tenkte det er på tide å bidra litt her på forumet.
Cato er en bra mann, og det er utrolig motiverende med en mann av det kaliberet som sjæf.
I tiden som kommer kan jeg dele litt av erfaringene vi gjør oss rundt kjøretøyet og konseptet rundt. Er veldig interessert i å få høre erfaringer fra andre som har vært satt opp på samme og/eller lignende før.
Carolus Gustavus: vet du noe om tilleggs satsen som skal/har komme/t? Eventuelt hva er manglene som er identifisert med dagens Istyrke-sats?
Jeg har min egne tro på at det vi har egentlig er god nok (tenk det!), med veldig få unntak som ansiktsmasker og kjørebriller. Jeg mener at selv i bikkjekaldt vær, så vil m02 + vest være basis, hvor en så forsterker med jib og regnjakke utenpå ved behov. Regnjakken går selvsagt helt ytterst,...
Hva angår pbu vil denne utvides med maske og briller, Jib-buksen (BiB?), Jervenduk som personlig utstyr (dette har tidligere vært lagsutstyr, vet at andre har som pers utstyr allerede) og muligens scootersko. Hva angår regnjakka er jeg neimen ikke sikker på at den utleveres lenger. Mener å ha hørt fra "noen" i troppen at oljehyret ikke utleveres mer.
Han menig Noen altså. Kilde til mye informasjon og problemer altså.
Carolus Gustavus: vet du noe om tilleggs satsen som skal/har komme/t? Eventuelt hva er manglene som er identifisert med dagens Istyrke-sats?
Jeg har min egne tro på at det vi har egentlig er god nok (tenk det!), med veldig få unntak som ansiktsmasker og kjørebriller. Jeg mener at selv i bikkjekaldt vær, så vil m02 + vest være basis, hvor en så forsterker med jib og regnjakke utenpå ved behov. Regnjakken går s...
Feltvognene til Forsvaret er nesten antikk å regne i bilsammenheng. Samtidig er de en av hovedårsakene til alle trafikale uhell og ulykker under øvelser de siste.
Tidligere var det imidlertid mye eldre kjt som var i bruk, noen av de veldig mye mer trafikkfarlige enn en MB240GD er i dag.
For øvrig så er fremkommeligheten veldig avhengig av vognfører, hadde på rep i 1987 en vf som kjørte 240GD der Fabn/N for lengst hadde parkert MB, og gått over til BV. Vi kom helt frem med den MB'en til alles forundring, men OP-lagene mine måtte ty til BV - de hadde ikke vf av sam...
En av grunnene til at den er i så mange ulykker er vel at det er veldig mange av dem.
Og det er en kjent sak at ikke alle MB VF faktisk KAN kjøre bil...
En av grunnene til at den er i så mange ulykker er vel at det er veldig mange av dem.
Og det er en kjent sak at ikke alle MB VF faktisk KAN kjøre bil
Utvilsomt, og siden jeg var rullefører i det Regimentet som satte opp avdelingen så sørget jeg selvsagt for at jeg fikk den samme vf i 1992 også. Han var ingen spesielt bra OP-ass (det trengtes bare en av de på et BS-lag, ihvertfall den gangen), men han var en utmerket ...
[/QUOTE]
I 1982 brukte vi Willis jeep fra 2. verdenskrig på rep-øvelse og så sent som på rep-øvelse i 1985 var alle våre lastevogner GMC CCKW (i Norge kalt Gems) produsert i 1943 eller 1944 der man måtte dobbeltclutche. Nå var dette såkalt øvingsreserve, ved mobilisering skulle vi ha forhåndsrekvirerte sivile biler, disse var kun til bruk på fredstidsøvelser....
Er det mulig å si noe om hvor langt i prossessen kjøretøyene er kommet? Jeg så at anbudet var lagt ut på doffin for en stund tilbake.
Det er lagt opp til at mulige kjøretøy utprøves på øvelse i hovedstaden høsten 2017. Deretter en prosess som gjør
at kjøretøyene er tiltenkt å komme på plass i 2018. Så får vi se om det lykkes. Det skal ikke stå på HV.
Etter d eg har blitt fortalt er det ein "ombygging" av rele-Vogner, som skal være ein lett kontainer. Med server og nettverk. Samt tilhørende kommandoplass slusetelt.
Kommentar fra Sjef HV på facebook i dag, som svar på spørsmål om hvorvidt testing skulle foregå under øv. hovedstad:
Tor Rune Raabye - Monday, September 18, 2017 at 4:52pm · Edited
Modeller skulle testes da, men kommersielle problemstillinger gjør at Forsvarets Materiellavdeling måtte utsette testen med et par måneder. Ut over det går prosjektet i h t planen.
Kommentér