Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hvlt
    OF-2 Kaptein
    S-5 (Planoff.)

    Sponsor

    ** MOD **
    • 2006
    • 23983

    #721
    Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

    På doffin: https://www.doffin.no/Notice/Details/2017-990548...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
    Moderator

    Kommentér

    • Znuddel
      OF-2 Kaptein

      Sponsor

      * VETERAN *
      * MOD *
      • 2004
      • 16143

      #722
      Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

      Sjef HV FB:

      Kunngjøring om konkurranse. Da starter prosessen med nye kjøretøy til HVs innsatsstyrker. Fra teori til dokument. La oss håpe at det tar kortest mulig tid fra papir til rullende materiell. En gledens dag.


      Sent fra min E5603 via Tapatalk...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      The dildo of consequences rarely arrives lubed.
      Moderator

      Kommentér

      • hvlt
        OF-2 Kaptein
        S-5 (Planoff.)

        Sponsor

        ** MOD **
        • 2006
        • 23983

        #723
        Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

        Oops, der var vi flere samtidig!...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
        Moderator

        Kommentér

        • Znuddel
          OF-2 Kaptein

          Sponsor

          * VETERAN *
          * MOD *
          • 2004
          • 16143

          #724
          Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

          Dette gikk ikke upåaktet hos milforumistene :-D

          Sent fra min E5603 via Tapatalk...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          The dildo of consequences rarely arrives lubed.
          Moderator

          Kommentér

          • opshunter
            RESERVEBEFAL
            • 2015
            • 942

            #725
            Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

            E det noken som veit om desse dokumentene kun er for dei som skal gi svar på anbud, eller er dette dokumenter som vil være offenlig tilgjengelig?

            https://kgv.doffin.no/ctm/Supplier/D.../Folder/151031...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Bratwurst
              OR-6 Oversersjant

              • 2010
              • 584

              #726
              Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

              Derfor er det planlagt å anskaffe ca 360 kommersielt tilgjengelige kjøretøy og ca 180 tilhengere. Kjøretøyene skal være upansrede.

              Anskaffelsen ble godkjent da Stortinget behandlet budsjettet for 2016. Etter planen skal det undertegnes kontrakt sent i 2017, men først skal innkomne tilbud evalueres og kandidater testes. Dersom det inngås kontrakt i 2017, kan de første leveransene mottas i 2018.
              [url]https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • essal
                OR-6 Oversersjant


                • 2009
                • 9086

                #727
                Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                Opprinnelig skrevet av opshunter
                E det noken som veit om desse dokumentene kun er for dei som skal gi svar på anbud, eller er dette dokumenter som vil være offenlig tilgjengelig?

                https://kgv.doffin.no/ctm/Supplier/D.../Folder/151031
                Du må bare ha en bruker på Doffin for å melde interesse, så får du tilgang.

                Har tittet litt i det jeg får åpnet, og interessante punkter som er verdt å merke seg er:
                - Kontraktsignering i Q2 2018
                - 2 kjøretø...
                [/QUOTE]
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                - Don't confuse enthusiasm with capability

                Kommentér

                • opshunter
                  RESERVEBEFAL
                  • 2015
                  • 942

                  #728
                  Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)



                  Tommel opp
                  - Kaldt, påstår noen. Kle på deg, oppfordrer tidligere marinejeger.
                  ​​​Oppgraderte Multikjøretøy 3 Mercedes 290 GD skal ut til deler av Heimevernets innsatsstyrker. Kjøretøyene har tidligere vært brukt av spesialstyrkene, blant annet i utenlandstjeneste.

                  Orlogskaptein Cato Bye Johansen er sjef for innsatsstyrke Claymore, HV-16. Han har 20 år bak seg som marinejeger og k...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • Carolus Gustavus
                    RESERVIST
                    • 2017
                    • 4

                    #729
                    Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                    Hei og hå.

                    Er i en av troppene som er tildelt Multi 3 og tenkte det er på tide å bidra litt her på forumet.

                    Cato er en bra mann, og det er utrolig motiverende med en mann av det kaliberet som sjæf.

                    I tiden som kommer kan jeg dele litt av erfaringene vi gjør oss rundt kjøretøyet og konseptet rundt. Er veldig interessert i å få høre erfaringer fra andre som har vært satt opp på samme og/eller lignende før.

                    Det er jo en hovedsaklig offensiv kapasi...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • aquila
                      OF-2 Rittmester


                      * MOD *
                      • 2008
                      • 4407

                      #730
                      Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                      Opprinnelig skrevet av Carolus Gustavus
                      Hei og hå.

                      Er i en av troppene som er tildelt Multi 3 og tenkte det er på tide å bidra litt her på forumet.

                      Cato er en bra mann, og det er utrolig motiverende med en mann av det kaliberet som sjæf.

                      I tiden som kommer kan jeg dele litt av erfaringene vi gjør oss rundt kjøretøyet og konseptet rundt. Er veldig interessert i å få høre erfaringer fra andre som har vært satt opp på samme og/eller lignende før.

                      Det er j...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!
                      Moderator

                      Kommentér

                      • essal
                        OR-6 Oversersjant


                        • 2009
                        • 9086

                        #731
                        Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                        Carolus Gustavus: vet du noe om tilleggs satsen som skal/har komme/t? Eventuelt hva er manglene som er identifisert med dagens Istyrke-sats?
                        Jeg har min egne tro på at det vi har egentlig er god nok (tenk det!), med veldig få unntak som ansiktsmasker og kjørebriller. Jeg mener at selv i bikkjekaldt vær, så vil m02 + vest være basis, hvor en så forsterker med jib og regnjakke utenpå ved behov. Regnjakken går selvsagt helt ytterst,...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        - Don't confuse enthusiasm with capability

                        Kommentér

                        • Carolus Gustavus
                          RESERVIST
                          • 2017
                          • 4

                          #732
                          Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                          Hva angår pbu vil denne utvides med maske og briller, Jib-buksen (BiB?), Jervenduk som personlig utstyr (dette har tidligere vært lagsutstyr, vet at andre har som pers utstyr allerede) og muligens scootersko. Hva angår regnjakka er jeg neimen ikke sikker på at den utleveres lenger. Mener å ha hørt fra "noen" i troppen at oljehyret ikke utleveres mer.

                          Han menig Noen altså. Kilde til mye informasjon og problemer altså.

                          Multi 3 er registrert som lett la...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • Din_Laban
                            OR-6 Oversersjant

                            • 2009
                            • 3013

                            #733
                            Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                            Opprinnelig skrevet av 93A
                            Fra Sjefen for HV sin facebookside:



                            https://www.doffin.no/Notice/Details/2017-990548
                            Det I-strukturen som prioriteres....
                            [/QUOTE]
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                            Kommentér

                            • Din_Laban
                              OR-6 Oversersjant

                              • 2009
                              • 3013

                              #734
                              Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                              Opprinnelig skrevet av essal
                              Carolus Gustavus: vet du noe om tilleggs satsen som skal/har komme/t? Eventuelt hva er manglene som er identifisert med dagens Istyrke-sats?
                              Jeg har min egne tro på at det vi har egentlig er god nok (tenk det!), med veldig få unntak som ansiktsmasker og kjørebriller. Jeg mener at selv i bikkjekaldt vær, så vil m02 + vest være basis, hvor en så forsterker med jib og regnjakke utenpå ved behov. Regnjakken går s...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                              Kommentér

                              • Carolus Gustavus
                                RESERVIST
                                • 2017
                                • 4

                                #735
                                Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                Kan moderator være vennlig og sjekke sin pm ...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Norseman-76
                                  OR-4 Korporal


                                  TJUTT: Over norm
                                  • 2017
                                  • 981

                                  #736
                                  Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                  Carolus Gustavus: Regner med du er i Claymore? JEg er selv tidligere Claymore mann, foer jeg flyttet til Singapore. Var i MP "troppen" under Ronny ...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Znuddel
                                    OF-2 Kaptein

                                    Sponsor

                                    * VETERAN *
                                    * MOD *
                                    • 2004
                                    • 16143

                                    #737
                                    Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                    30 år gamle vogner skal forsvare Norge i krig

                                    Feltvognene til Forsvaret er nesten antikk å regne i bilsammenheng. Samtidig er de en av hovedårsakene til alle trafikale uhell og ulykker under øvelser de siste.




                                    Sent fra min E5603 via Tapatalk...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • Niko
                                      Sponsor
                                      RESERVEBEFAL
                                      • 2014
                                      • 1758

                                      #738
                                      Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                      Regn 1983 til 2017, det blir litt mer enn 30 år.

                                      Tidligere var det imidlertid mye eldre kjt som var i bruk, noen av de veldig mye mer trafikkfarlige enn en MB240GD er i dag.

                                      For øvrig så er fremkommeligheten veldig avhengig av vognfører, hadde på rep i 1987 en vf som kjørte 240GD der Fabn/N for lengst hadde parkert MB, og gått over til BV. Vi kom helt frem med den MB'en til alles forundring, men OP-lagene mine måtte ty til BV - de hadde ikke vf av sam...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                      Kommentér

                                      • Vognføreren
                                        RESERVIST
                                        • 2016
                                        • 53

                                        #739
                                        Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                        En av grunnene til at den er i så mange ulykker er vel at det er veldig mange av dem.
                                        Og det er en kjent sak at ikke alle MB VF faktisk KAN kjøre bil...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • Niko
                                          Sponsor
                                          RESERVEBEFAL
                                          • 2014
                                          • 1758

                                          #740
                                          Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                          Opprinnelig skrevet av Vognføreren
                                          En av grunnene til at den er i så mange ulykker er vel at det er veldig mange av dem.
                                          Og det er en kjent sak at ikke alle MB VF faktisk KAN kjøre bil
                                          Utvilsomt, og siden jeg var rullefører i det Regimentet som satte opp avdelingen så sørget jeg selvsagt for at jeg fikk den samme vf i 1992 også. Han var ingen spesielt bra OP-ass (det trengtes bare en av de på et BS-lag, ihvertfall den gangen), men han var en utmerket ...
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • hvlt
                                            OF-2 Kaptein
                                            S-5 (Planoff.)

                                            Sponsor

                                            ** MOD **
                                            • 2006
                                            • 23983

                                            #741
                                            Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                            I 1982 brukte vi Willis jeep fra 2. verdenskrig på rep-øvelse og så sent som på rep-øvelse i 1985 var alle våre lastevogner GMC CCKW (i Norge kalt Gems) produsert i 1943 eller 1944 der man måtte dobbeltclutche. Nå var dette såkalt øvingsreserve, ved mobilisering skulle vi ha forhåndsrekvirerte sivile biler, disse var kun til bruk på fredstidsøvelser....
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                            Moderator

                                            Kommentér

                                            • Znuddel
                                              OF-2 Kaptein

                                              Sponsor

                                              * VETERAN *
                                              * MOD *
                                              • 2004
                                              • 16143

                                              #742
                                              Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                              Raabye på FB:

                                              Er det mulig å si noe om hvor langt i prossessen kjøretøyene er kommet? Jeg så at anbudet var lagt ut på doffin for en stund tilbake.
                                              Det er lagt opp til at mulige kjøretøy utprøves på øvelse i hovedstaden høsten 2017. Deretter en prosess som gjør
                                              at kjøretøyene er tiltenkt å komme på plass i 2018. Så får vi se om det lykkes. Det skal ikke stå på HV.
                                              [url]https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=18542522...
                                              [/QUOTE]
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • kornmo
                                                OR-4 Korporal


                                                TJUTT: Norm
                                                • 2010
                                                • 704

                                                #743
                                                Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                Et annet sitat fra Sjef HV idag fra samme innlegg som Znuddel: lenker til.

                                                "Lette kommandoplasskjøretøy til innsatsstyrkene likeså."

                                                Er det enda en kjøretøytype som skal inn?...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

                                                Kommentér

                                                • <i>Gjest</i>

                                                  #744
                                                  Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                  Opprinnelig skrevet av kornmo
                                                  Et annet sitat fra Sjef HV idag fra samme innlegg som @Znuddel lenker til.

                                                  "Lette kommandoplasskjøretøy til innsatsstyrkene likeså."

                                                  Er det enda en kjøretøytype som skal inn?
                                                  Hmm. Kommandoplass-bobil?...
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • opshunter
                                                    RESERVEBEFAL
                                                    • 2015
                                                    • 942

                                                    #745
                                                    Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                    Etter d eg har blitt fortalt er det ein "ombygging" av rele-Vogner, som skal være ein lett kontainer. Med server og nettverk. Samt tilhørende kommandoplass slusetelt.

                                                    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                    Kommentér

                                                    • opshunter
                                                      RESERVEBEFAL
                                                      • 2015
                                                      • 942

                                                      #746
                                                      Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                      Noken som har ein status....
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                      Kommentér

                                                      • Ulfhednar
                                                        RESERVEBEFAL
                                                        • 2015
                                                        • 98

                                                        #747
                                                        Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                        Kommentar fra Sjef HV på facebook i dag, som svar på spørsmål om hvorvidt testing skulle foregå under øv. hovedstad:

                                                        Tor Rune Raabye - Monday, September 18, 2017 at 4:52pm · Edited
                                                        Modeller skulle testes da, men kommersielle problemstillinger gjør at Forsvarets Materiellavdeling måtte utsette testen med et par måneder. Ut over det går prosjektet i h t planen.
                                                        ...
                                                        [/QUOTE]
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        - Ulf

                                                        Kommentér

                                                        • opshunter
                                                          RESERVEBEFAL
                                                          • 2015
                                                          • 942

                                                          #748
                                                          Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                          Er det noken framgang på prosjektet? Eller er det kommersielle utfordringer endå?

                                                          I'm in my nothing box...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                          Kommentér

                                                          • Pinch
                                                            RESERVEBEFAL
                                                            • 2009
                                                            • 2829

                                                            #749
                                                            Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                            Det er fremdrift men enda på test stadie.....
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                            Kommentér

                                                            • opshunter
                                                              RESERVEBEFAL
                                                              • 2015
                                                              • 942

                                                              #750
                                                              Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                              Lurte på om det er offentlig kva kjøretøy som er til testing.

                                                              I'm in my nothing box...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av 93A, DTG 012305 Dec 24, 23:05
                                                              0 svar
                                                              161 visninger
                                                              4 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg 93A
                                                              av 93A
                                                              Startet av Erkjenn!, DTG 051137 Apr 24, 11:37
                                                              8 svar
                                                              727 visninger
                                                              9 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Erkjenn!
                                                              Startet av vtmmtv, DTG 161617 Mar 25, 16:17
                                                              10 svar
                                                              375 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg vtmmtv
                                                              av vtmmtv

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              Working...