Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lille Arne
    OR-8* Kommandérsersjant
    Sjefssersjant



    * VETERAN *
    *** ADMIN ***
    • 2005
    • 12280

    #691
    Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

    HV har nok ventet på penger, ikke på en bestemt bil.

    Jeg ser jeg må presisere litt: deler av styrkestrukturen (først og fremst i-styrkene) må ha egne biler av hensyn til klartider og oppdrag.

    For mesteparten av styrkestrukturen vil sivilrekvirert være normen. Det er maaange flere biler og bedre biler i landet i dag enn på 70-tallet, så hvordan det er en løsning tiden har gått i fra er litt uforståelig for meg. Med moderne IT- systemer skulle det i p...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

    - Michael Kofman
    Administrator

    Kommentér

    • 88charlie
      OR-7* Stabssersjant
      Ass S-5



      * VETERAN *
      • 2006
      • 5205

      #692
      Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

      Enig. Generiske nyttekjøretøy bør fortrinnsvis komme fra en pool, enten ekstern eller intern.

      Dedikerte lagskjøretøy bør tilhøre avdelingen slik som det gjøres i hæren. Dette gir mulighet for å utvikle og ta vare på lokale modifikasjoner og man oppnår sannsynligvis en penere bruk.

      Jeg er dog litt skeptisk til at HVI skal prioriteres på en måte som gjør de motorisert og vognoppsatt. Da mener jeg det er bedre å prioritere flere innsatslag eller rett o...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Artillery is the God of War

      Kommentér

      • batteristatus
        RESERVIST
        • 2016
        • 87

        #693
        Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

        Opprinnelig skrevet av opshunter
        Det ryktes om at mercedes lansere ein ny mb pickup i kveld.

        Mulig d HV har venta på.

        Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

        Ser dyr ut, dyrere enn hva jeg vil anta man kan få fra japan eller korea.
        Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2016-10-25 at 21.15.38.png
Views:	1
Size:	1,87 MB
ID:	866581...
        [/QUOTE]
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • ghj
          HV-soldat
          • 2007
          • 76

          #694
          Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

          Opprinnelig skrevet av batteristatus
          Ser dyr ut, dyrere enn hva jeg vil anta man kan få fra japan eller korea.
          [ATTACH]4626[/ATTACH]
          Er ikke denne basert på Nissan Navara? Navaraen får en nok vesentlig billigere....
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Pinch
            RESERVEBEFAL
            • 2009
            • 2829

            #695
            Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

            Opprinnelig skrevet av 88charlie

            Jeg er dog litt skeptisk til at HVI skal prioriteres på en måte som gjør de motorisert og vognoppsatt. Da mener jeg det er bedre å prioritere flere innsatslag eller rett og slett en repavdeling av et eller annet motorisert infanterikonsept.
            I mangel av rephær tar en den en har; skarpeste vi har i rekkefølge er vel: 1) vervede stående avdelinger, 2) vernepliktig avdeling gitt en invasjon ikke skjer de første 6-8 måned...
            [/QUOTE]
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • yamaha
              OR-6 Skvadronmester

              • 2010
              • 22180

              #696
              Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

              Du er vel strengt tatt bare sendt hjem fra førstegangstjenesten, ikke frigitt fra verneplikta....
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              I'm a wizard, mind you

              Kommentér

              • 88charlie
                OR-7* Stabssersjant
                Ass S-5



                * VETERAN *
                • 2006
                • 5205

                #697
                Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                Såvidt jeg husker åpner vernepliktsloven for ganske mye hvis/når situasjonen først krever det. Vi som er vpl befal har bla verneplikt til vi er 52 og må påregne å kunne stille som helt basic geværbefal hvis det blir påkrevd....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Artillery is the God of War

                Kommentér

                • hvlt
                  OF-2 Kaptein
                  S-5 (Planoff.)

                  Sponsor

                  ** MOD **
                  • 2006
                  • 23983

                  #698
                  Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                  Spiller ingen rolle om man er ferdig med førstegangstjenesten, verneplikten varer til utgangen av året man fyller 44, for vernepliktig befal til utgangen av året man fyller 55. Enhver innenfor denne alder kan kalles inn til tjeneste når som helst ved krig eller når krig truer (og i fred til repetisjonsøvelser, HV-øvelser etc. inntil total pliktig tjenestetid er 19 måneder). I krig eller når krig truer kan det hvis nødvendig settes opp krigsforsterkning ...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                  Moderator

                  Kommentér

                  • Kdo_Under
                    OR-7 Stabssersjant


                    • 2007
                    • 11510

                    #699
                    Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                    Opprinnelig skrevet av ghj
                    Er ikke denne basert på Nissan Navara? Navaraen får en nok vesentlig billigere.
                    De fleste 4x4 biler er en del av en familie hvor det bare er fasaden som er anderledes, slik som Amaroc og Hilux.

                    Det dreier seg som regel bare om pris og service....
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Død ved Kølle!
                    Bla bla... Hybrid warfare is easy

                    Kommentér

                    • cwo-kp4
                      RESERVEOFFISER
                      • 2011
                      • 4430

                      #700
                      Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                      Opprinnelig skrevet av 88charlie
                      Bare en tanke men kunne HMKG tatt over Ivecoene og deretter gitt fra seg noen MB'r? Pluss noen MB'r fra andre plasser i kongeriket så har man nok til en del I-Styrker. Deretter F.eks 1 MB per lag pluss innleid varebil.

                      Autonom drift med to feltvogner per lag er ren luksus sånn som ståda er i hæren pt.
                      En annen utfordring ved å gi IVECOer til garden er at det ikke i havet går opp med antall kjt, pax og lagsstruktur...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                      Kommentér

                      • Niko
                        Sponsor
                        RESERVEBEFAL
                        • 2014
                        • 1758

                        #701
                        Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                        Opprinnelig skrevet av hvlt
                        Spiller ingen rolle om man er ferdig med førstegangstjenesten, verneplikten varer til utgangen av året man fyller 44, for vernepliktig befal til utgangen av året man fyller 55. Enhver innenfor denne alder kan kalles inn til tjeneste når som helst ved krig eller når krig truer (og i fred til repetisjonsøvelser, HV-øvelser etc. inntil total pliktig tjenestetid er 19 måneder). I krig eller når krig truer kan det hvis nødvendig settes op...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • EivindM
                          OR-6 Oversersjant

                          • 2011
                          • 1439

                          #702
                          Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                          Avsporing?

                          Sent fra min E5823 via Tapatalk...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Ved kølle skal ondt fordrives!

                          Kommentér

                          • leserbrukernavn
                            RESERVEBEFAL
                            • 2013
                            • 1685

                            #703
                            Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                            Vil ikke HV sitt oppdrag i fremtiden mest trolig bli bevoktning av viktige installasjoner, stille opp ved naturkatastrofer eller leteaksjoner, og minst trolig bli asymmetrisk krigføring langt ute i ødemarka eller ninja-jegertjeneste, sånn satt litt på spissen?

                            Jeg har vært med i HV siden 2008, tror aldri at vi har oppholdt oss lenger unna nærmeste vei enn 50 meter, så kapasitet må jo være (i mitt hode) langt viktigere å prioritere når HV skal velge kj...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • Rittmester
                              Trådstarter
                              OF-2 Rittmester
                              S-1 (Pers.off.)

                              Sponsor

                              * VETERAN *
                              ** MOD **
                              • 2006
                              • 35343

                              #704
                              Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                              Enig med leserbrukernavn: der....
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet


                              Moderator

                              Kommentér

                              • Niko
                                Sponsor
                                RESERVEBEFAL
                                • 2014
                                • 1758

                                #705
                                Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                Opprinnelig skrevet av EivindM
                                Avsporing?
                                Kanskje det - men det er svar på et spm. stilt i innlegg #695. Skal man la være å svare på spm. som er litt utenfor hovedtema?...
                                [/QUOTE]
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • essal
                                  OR-6 Oversersjant


                                  • 2009
                                  • 9086

                                  #706
                                  Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                  Bare for å illustrere hvor mye utstyr et lag vil ha med seg, så kom jeg over disse bildene:



                                  Riktig nok 5 og 9 mann, men en ser hvor mye mindre disse 9 får med seg kontra 5 mann. Kjøretøyet er en Polaris DAGOR med nyttelast på 3250 Lbs (1474kg). Personlig så syntes jeg øverste bildet er litt mer realistisk av hva et lag i HV drar med seg enn hva nederste bildet viser...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  - Don't confuse enthusiasm with capability

                                  Kommentér

                                  • Pinch
                                    RESERVEBEFAL
                                    • 2009
                                    • 2829

                                    #707
                                    Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                    Ikke minst må jeg få plass til rulle baggen min ett sted essal: ;-)


                                    Sent from my iPhone using Tapatalk...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • Lille Arne
                                      OR-8* Kommandérsersjant
                                      Sjefssersjant



                                      * VETERAN *
                                      *** ADMIN ***
                                      • 2005
                                      • 12280

                                      #708
                                      Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                      Se der ja:



                                      Forsvarsmateriell skal anskaffe upansrede feltvogner for å øke mobiliteten i Heimevernet (HV).[COLOR=#333333][FONT=Calibri]Forsvarsmateriell vil etablere en rammeavtale med leverandør for leveranse av feltvogner til Heimevernet. Rammeavtalen skal kunne benyttes av Forsvarsdepartementet med underliggende etater. Videre er det tenkt...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                      - Michael Kofman
                                      Administrator

                                      Kommentér

                                      • Hulkinator
                                        OR-7* Stabssersjant
                                        Ass S-3 Logistikk

                                        • 2009
                                        • 6396

                                        #709
                                        Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                        Arbeidsdeling Forsvar - leverandør. Ev. bruk av avtale som sikrer støtte fra leverandør, ref Contractor Logistic Support (CLS) eller Performance Based Logistics (PBL).

                                        Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                        Kommentér

                                        • Lille Arne
                                          OR-8* Kommandérsersjant
                                          Sjefssersjant



                                          * VETERAN *
                                          *** ADMIN ***
                                          • 2005
                                          • 12280

                                          #710
                                          Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                          Service-avtale, for å si det enkelt og sivilt?

                                          Det var forresten et voldsomt spenn i antatt verdi, det er forskjell på 300 og 900 mill. Det må da representere en stor usikkerhet for potensielle leverandører?...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          “I wish we lived in the Tom Clancy world where analyst assessments form a decisive input into policy, ”

                                          - Michael Kofman
                                          Administrator

                                          Kommentér

                                          • Hulkinator
                                            OR-7* Stabssersjant
                                            Ass S-3 Logistikk

                                            • 2009
                                            • 6396

                                            #711
                                            Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                            Ja, en serviceavtale.

                                            Men da slipper man budsjettsprekk, kanskje?

                                            Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                            Kommentér

                                            • Pinch
                                              RESERVEBEFAL
                                              • 2009
                                              • 2829

                                              #712
                                              Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                              Opprinnelig skrevet av Lille Arne
                                              Service-avtale, for å si det enkelt og sivilt?

                                              Det var forresten et voldsomt spenn i antatt verdi, det er forskjell på 300 og 900 mill. Det må da representere en stor usikkerhet for potensielle leverandører?
                                              Både ja og nei; ett mer åpent spenn kan tyde på at det er mer rom for at leverandør næringen kan tilby og foreslå sine egen utviklede løsninger vs. at hele spesifikasjonen blir skrevet i stein på ett kontor i HV...
                                              [/QUOTE]
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • hvorre
                                                RESERVEBEFAL
                                                • 2008
                                                • 346

                                                #713
                                                Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                Tipper også at noen, etter å ha sett hvor mye tyn enkelte fikk etter valutasmellen ifbm. F35-kjøpet, har sørget for å ta høyde for litt valutarisiko i det anslaget....
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                "Assumption is the mother of all fuck ups"

                                                Kommentér

                                                • Pinch
                                                  RESERVEBEFAL
                                                  • 2009
                                                  • 2829

                                                  #714
                                                  Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                  Igjen; valuta er det fylt mulig å hedge seg mot. Det er bare staten som er villig til å spekulere som gjør at F35 har blitt mer kostbar målt i NOK.
                                                  Litt forenklet:
                                                  Går en lang fysisk forpliktelse så kontrer en det men en tilsvarende kort posisjon i papir.


                                                  Sent from my iPhone using Tapatalk...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • Kdo_Under
                                                    OR-7 Stabssersjant


                                                    • 2007
                                                    • 11510

                                                    #715
                                                    Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                    Opprinnelig skrevet av Lille Arne
                                                    Service-avtale, for å si det enkelt og sivilt?

                                                    Det var forresten et voldsomt spenn i antatt verdi, det er forskjell på 300 og 900 mill. Det må da representere en stor usikkerhet for potensielle leverandører?
                                                    300 mill = Det HV skal kjøpe.
                                                    900 mill = Om det blir mer penger, eller andre deler av forsvaret ønsker adm. kjøretøyer....
                                                    [/QUOTE]
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Død ved Kølle!
                                                    Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                    Kommentér

                                                    • hvorre
                                                      RESERVEBEFAL
                                                      • 2008
                                                      • 346

                                                      #716
                                                      Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                      Opprinnelig skrevet av Pinch
                                                      Igjen; valuta er det fylt mulig å hedge seg mot. Det er bare staten som er villig til å spekulere som gjør at F35 har blitt mer kostbar målt i NOK.
                                                      Litt forenklet:
                                                      Går en lang fysisk forpliktelse så kontrer en det men en tilsvarende kort posisjon i papir.


                                                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                                                      I know, jeg er sivøk og vet godt at det er mulig å hedge seg, svaret mitt var heller ment som en liten slengbemerkning mot statens å...
                                                      [/QUOTE]
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      "Assumption is the mother of all fuck ups"

                                                      Kommentér

                                                      • Pinch
                                                        RESERVEBEFAL
                                                        • 2009
                                                        • 2829

                                                        #717
                                                        Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                        Det er blitt nevnt i F35 tråden at staten er selvassurandør og at de anser valuta sikring som en forsikring mot risiko; derfor bruker statlige prosjekter å ha en åpen risiko eksponering mot svingninger i markedet.


                                                        Sent from my iPhone using Tapatalk...
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                        Kommentér

                                                        • Znuddel
                                                          OF-2 Kaptein

                                                          Sponsor

                                                          * VETERAN *
                                                          * MOD *
                                                          • 2004
                                                          • 16143

                                                          #718
                                                          Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                          Da er anbudet ute:



                                                          Sent fra min E5603 via Tapatalk...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                          The dildo of consequences rarely arrives lubed.
                                                          Moderator

                                                          Kommentér

                                                          • 93A
                                                            OF-3 Major
                                                            NK

                                                            Sponsor

                                                            *** ADMIN ***
                                                            • 2014
                                                            • 6186

                                                            #719
                                                            Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                            Fra Sjefen for HV sin facebookside:

                                                            Kunngjøring om konkurranse. Da starter prosessen med nye kjøretøy til HVs innsatsstyrker. Fra teori til dokument. La oss håpe at det tar kortest mulig tid fra papir til rullende materiell. En gledens dag.
                                                            https://www.doffin.no/Notice/Details/2017-990548...
                                                            [/QUOTE]
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                            Svolten og tyst, samband fyst
                                                            Administrator

                                                            Kommentér

                                                            • opshunter
                                                              RESERVEBEFAL
                                                              • 2015
                                                              • 942

                                                              #720
                                                              Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                              Anbud på feltvogn ute på doffin.

                                                              Leveringsomfanget i rammeavtalen består av inntil 700 kjøretøy, hvorav initialavropet er på 360 kjøretøy. I





                                                              Mobiler har autokorrektur. Shit happens...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                              Kommentér

                                                              Beslektede emner

                                                              Collapse

                                                              Emner Statistikk Nyeste innlegg
                                                              Startet av 93A, DTG 012305 Dec 24, 23:05
                                                              0 svar
                                                              161 visninger
                                                              4 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg 93A
                                                              av 93A
                                                              Startet av Erkjenn!, DTG 051137 Apr 24, 11:37
                                                              8 svar
                                                              727 visninger
                                                              9 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg Erkjenn!
                                                              Startet av vtmmtv, DTG 161617 Mar 25, 16:17
                                                              10 svar
                                                              375 visninger
                                                              0 reaksjoner
                                                              Nyeste innlegg vtmmtv
                                                              av vtmmtv

                                                              Stikkord

                                                              Collapse

                                                              Working...