Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS
Collapse
Brukerinfo
Collapse
$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
Dette emnet har blitt besvart.
X
X
-
Inge André Utåker Rederisjef, Havforskningsinsituttet:
Påtalemakten må få opp både tempoet og kompetansen.
Våre navigatører må være trygge på at de blir behandlet på en forsvarlig måte, om uhell eller ulykker skulle skje.
[url]https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/g69lKB/paatalemakten-maa-faa...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetThe dildo of consequences rarely arrives lubed.
ModeratorKommentér
-
Den er bak betalingsmur. Det som jeg synes er rart er at sjøforklaring som metode og system er tydeligvis blitt borte?
Skjedde med en gang de involverte/mulig ansvarlige/overlevende var tilgjengelig. Vitneavhør, forklaringer, logger etc. Finne årsak, evnt peke, gi råd (fx utbedring sjømerker, rutin...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet"Gjør Ret, Frygt Intet"Kommentér
-
Torsdag 11. desember 2017 gikk fergen MF «Hordaland» på grunn på Varaldsøy i Hardangerfjorden. Omfanget er ulikt, men likevel har hendelsen klare fellestrekk med KNM Helge Ingstads kollisjon et lite år senere.
Den gangen var jeg regionsjef i Norled, rederiet som eide fergen. Som leder i det ansv...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetThe dildo of consequences rarely arrives lubed.
Moderator👍 6Kommentér
-
Helge Ingstad-ulykken: Må betale ti millioner kroner
Mattis Sandblad, VG
Hordaland, Sogn og Fjordane statsadvokatembeter har ilagt staten ved Forsvarsdepartementet en foretaksstraff på ti m...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetThose who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
ModeratorKommentér
-
Forsvaret mener «Helge Ingstad»-etterforskningen har fått negativ innvirkning på rapportering av ulykker.
Forsvarsdepartementet skriver til Riksadvokaten at etterforskningen «i stor grad har vært innrettet mot enkeltpersoner», og at dette alt har fått følger.
Artikkel bak betalingsmur: [url]http...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetThe dildo of consequences rarely arrives lubed.
Moderator👍 1Kommentér
-
Holder ulykkeskonsekvenser hemmelig Verken Forsvaret eller forsvarsministeren vil svare på hva slags negative konsekvenser etterforskningen av Helge Ingstad-havariet har fått.
Artikkel bak betalingsmur:
Verken Forsvaret eller forsvarsministeren vil svare på hva slags negative konsekvenser etterforskningen av Helge Ingstad-havariet har fått.
...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetThe dildo of consequences rarely arrives lubed.
Moderator👍 3Kommentér
-
Det nærmer seg rettsak, og Nrk har en artikkel om dette. Rettssaka mot den tiltalte vaktsjefen startar i Hordaland tingrett måndag 16. januar.
At vedkommende vaktsjef som hadde vært på vakt i 8 minutter når skipene kolliderte er eneste tiltalte virker som artikkelen påpeker helt merkelig.
Rett før...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet👍 3Kommentér
-
Det nærmer seg rettsak, og Nrk har en artikkel om dette. Rettssaka mot den tiltalte vaktsjefen startar i Hordaland tingrett måndag 16. januar.
At vedkommende vaktsjef som hadde vært på vakt i 8 minutter når skipene kolliderte er eneste tiltalte virker som artikkelen påpeker hel...Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetArtillery is the God of War👍 1Kommentér
-
Har liten tro på at det som presenteres her vil være faktabasert. For mye som skurrer....
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetKommentér
-
Jeg er ingen ekspert i jus of rettsaker, men kna dette bli en form for justismord?
Er ikke skipssjefen den som er ansvarlig på vegne av vaktsjefen?
...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetMed forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.👍 1Kommentér
-
Den som har kommandoen på broen er jo den som har ansvaret for navigeringen, litt som at bileier kan ha et ansvar for å holde bilen i stand, men det er den som sitter bak rattet som er sjåfør....
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetKommentér
-
Dette er en særdeles komplisert sak. Som det blir nevnt her er det vaktsjefen som har ansvaret for navigeringen på vegne av sjefen. Mange av de underforliggende årsakene er det derimot sjef og i forlengelse, reder (Sjøforsvaret) som har ansvaret for. Tenker da på tilstrekkelig opplæring, rutiner og ...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet👍 2Kommentér
-
[/QUOTE]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet"Gjør Ret, Frygt Intet"👍 3Kommentér
-
Flesteparten av sikkerhetstiltakene er ikke gjennomført opp etter Helge Ingstad-havariet
https://www.aftenposten.no/norge/i/4...gstad-havariet
Havarikomm...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetThe dildo of consequences rarely arrives lubed.
Moderator👍 3Kommentér
-
NRK har en artikkel med opplevelsene til besetningen: Slik husker de dramaet – Pål André (25) trodde han skulle dø da «Helge Ingstad» krasjet
En 30 ...Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet👍 2Kommentér
-
Første dag av rettssaken. I likhet med andre her finner jeg det særs underlig at det bare sitter én mann på tiltalebenken.
Forsvaret: Mye av forliset skyldtes systemfeil
PUBLISERT KLOKKEN13:06
FREGATTEN KNM «HELGE INGSTAD»
Forsvaret holder nå sitt innledningsforedrag. Christian Lu...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetThose who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
Moderator👍 2Kommentér
-
Med sølvfoliehatten på kan en jo si at "systemfeil" som ikke er tilstede i rettssalen lett får skylden når en ung vaktsjef sitter der alene. Dermed blir ingen personer holdt til ansvar i retten.
I motsetning til om folk med mer gull på ermene hadde sittet der - da kunne de blitt dømt som ansvarlig ...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet"Gjør Ret, Frygt Intet"👍 2Kommentér
-
Denne to år gamle artikkelen er verdt å lese igjen:
Det står like uerfarne folk på broen på norske marinefartøyer i dag som det gjorde på havarerte KNM Helge Ingstad. Det sier sjøoffiserer til Aftenposten.
Jeg synes dette avsnittet om rederansvar og driftsansvar er spesielt interessant:
[QU...
[/QUOTE]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetThose who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
Moderator👍 3Kommentér
-
Nrk med artikkel med detaljer jeg ikke har sett før
Dette er feilvurderingane som gjer at påtalemakta meiner vaktsjefen (33) på KNM «Helge Ingstad» kan straffast.
[/QUOTE]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet👍 2Kommentér
-
Forsvarer refser politiet – kaoset før Helge Ingstad-kollisjonen ble vist i retten
Les mer......
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetYtringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati.
NyhetsfeedKommentér
-
Det som er litt synd er at en del folk nå får snippets fra partsinnlegg i retten - og på basis av det gjør seg opp en mening. Så står de på den uansett hva som kommer senere (confirmation bias).
Her har pressen en jobb å gjøre, men som vanlig gjør de ikke den særlig godt. De skylder på at de må rap...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet"Gjør Ret, Frygt Intet"👍 3Kommentér
-
Mulig at hukommelsen spiller meg et puss, men var ikke Helge Ingstad på vei til Skottland da ulykken skjedde?
Hvorfor skulle man da inn i en trang fjord?...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetThere is a curse. They say: may you live in interesting times.Kommentér
-
Fordi en del av jobben er å gjøre seg kjent langs kysten vår, så de seiler ikke alltid bare i hovedskipsleia....
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet👍 1Kommentér
-
[/QUOTE]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetThere is a curse. They say: may you live in interesting times.Kommentér
-
Ut fra den tankegangen kunne vi likt gjerne ha lagt ned hele marinen....
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetBeidh a lá leo
Moderator👍 7Kommentér
-
All animals are equal, but some animals are more equal than others.
Moderator👍 2Kommentér
-
Følger med på rettsaken i NRK. Som forventet virker det altfor lett å «ta» vaktsjefen. Fryktelig mye «kunne/burde» spørsmål som han ikke klarer å gi veldig gode forklaringer på.
Samtidig virker det som at han faktisk slet med situasjonsforståelsen, spesielt siden han ikke selv kikket på radaren. De...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdetArtillery is the God of WarKommentér
-
Det jeg absolutt ikke fatter og begriper er at ingen på brua gløtter på AIS-mottak og hvorfor dette ikke er noe tema. Selv om Helge Ingstad ikke selv sendte AIS-meldinger, ville de jo passivt motta fra andre fartøy. Og at man i et vaktbytte i det hele tatt diskuterer hva noe er uten å vite, når fasi...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet👍 3Kommentér
-
Radar og AIS ble visst ikke brukt. Kikkert ble neppe brukt (vaktsjefen husker ikke om han gjorde det, men ville nok sett at det var et skip). Styrbord utkikk manglet. Vaktsjefen visste ikke hvem som ba dem om å svinge unna da losen på Sola TS kalte opp på radioen og ba dem svinge styrbord. Vaktsjefe...
Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet👍 3Kommentér
Googleannonse
Collapse
Kommentér