For å få adgang til flere funksjoner, søkemuligheter og andre deler av Milforum, må du registrere deg!
Hei, gjest!
Har du en bruker på forumet, men har glemt passordet ditt? Eller du har glemt brukernavnet? Bruk "Kontakt oss" nederst på forsiden og send oss en melding, så skal vi se hva vi får gjort. Fint om du inkluderer e-postadresse eller annet som kan hjelpe oss å lete.
Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS
Det jeg absolutt ikke fatter og begriper er at ingen på brua gløtter på AIS-mottak og hvorfor dette ikke er noe tema. Selv om Helge Ingstad ikke selv sendte AIS-meldinger, ville de jo passivt motta fra andre fartøy. Og at man i et vaktbytte i det hele tatt diskuterer hva noe er ...
Når man skal passere en travel havn der skip gjerne er på vei inn eller ut mange ganger i døgnet, ville jeg tro at det er naturlig å ha sjekke om det er noen fartøyer på vei inn til eller ut fra denne havnen, uansett hva man ser eller ikke ser. Og senere, når det kom oppkall på radio (fra Sola TS) ...
Farts-senking kan jo også føre til kollisjon. Mindre fart kan også gi dårligere sving, så det er ikke gitt at full revers er det rette for å unngå kollisjon....
Farts-senking kan jo også føre til kollisjon. Mindre fart kan også gi dårligere sving, så det er ikke gitt at full revers er det rette for å unngå kollisjon.
Nåja, de har vel en god del å gå på fra 17 knop til ikke å ha styrefart....
[/QUOTE]
Noen med fartøysbakgrunn kan kanskje mene noe om hvor klokkelojal en er i forhold til bytter?
Det virker jo litt unaturlig å bytte vakthavende når man seiler i 17 knop i en trang fjord på natta i et av landets mest trafikkerte farvann (det er en grunn til at trafikksentralen er der) med flere fartø...
Jeg er navigatør og har både sivil og militær erfaring. Når det gjelder kutyme for vaktbytte er det ikke noe unormalt i denne saken. Det er vanlig å møte på bro ca 20 minutter før man skal på vakt for å få nattsyn og etterhvert starte overlevering. Selve overtakelsen av vakten blir da gjerne ett par...
Hvorfor skulle rormannen si noe som helst om møtende fartøy? Skulle han også påpeke at natta var svart? En rormann som skriker opp om alt av fartøy på kryssende kurs og land forut er ca like irriterende som å ha en passasjer i bil som varsler om hvert møtende kjøretøy som kommer i mot. Det er jo ing...
Han fikk neppe med seg usikkerheten om hva objektet var i navigasjonsmøtet, men han hørte nok radioen og den usikkerheten som vaktsjefen uttrykte der. Om han fikk det med seg er en annen sak - det er jo ikke rormannens jobb å være utkikk eller være radiovakt.
I en cockpit i et fly eller i et kjøretø...
Kan det ha noe med å gjøre at sjøforklaring ikke er en greie lenger, og at dette er en straffesak? Kaptein og reder kan jo ha noe av skylden for det som skjedde både objektivt og sivilrettslig, men nå er det jo en straffesak der man må ha forsett eller grov uaktsomhet for å kunne straffes, ikke bare...
Er ikke hele ulykken en "butterfly effect" av bla. utdanningsreformer, effektivisering og "lean manning"?
Man trodde man få mere effekt ut av pengene, men så fører det til at Norge i praksis mister en ikke ubetydelig del av sin forsvarsevne. Og nå står altså en 32 åring på tiltalebenken for å ha bl...
Kan det ha noe med å gjøre at sjøforklaring ikke er en greie lenger, og at dette er en straffesak? Kaptein og reder kan jo ha noe av skylden for det som skjedde både objektivt og sivilrettslig, men nå er det jo en straffesak der man må ha forsett eller grov uaktsomhet for å...
Hvorfor skulle rormannen si noe som helst om møtende fartøy? Skulle han også påpeke at natta var svart? En rormann som skriker opp om alt av fartøy på kryssende kurs og land forut er ca like irriterende som å ha en passasjer i bil som varsler om hvert møtende kjøretøy som kommer...
Det siste i det som sies i sitatet i mitt forrige innlegg går vel kanskje litt på det som Salo skrev i innlegg #1001? Jeg har inntrykk i at det i hvert fall har vært standard på sjøen (i handelsflåten) at rorgjenger (nå er det vel forresten mer eller mindre borte) skal uten å bl...
Rormannen kunne spurt om vaktsjefen ønsket å gå til styrbord eller babord for fartøyet; helt uten å skrike, hoie eller generelt lage et lurveleven på broen.
Som jeg trekte ut fra artikkelen så var point of no return 38 sekunder.
Det kommer nok til å komme detaljer om dette i forklaringene, men det er helt vanlig at alle på bro melder om observasjoner.
Jeg har aldri vært på fregatt, så jeg er usikker på akkurat hvordan dynamikken er på en så stor bro. Allikevel tror jeg ikke den er veldig ulik mindre broer. Der er det vanli...
Det er flere ting som slår meg i dette og jeg ønsker å belyse noe. Selv i forsvaret, marinen og spesielt på broen så er det to ting som er viktig. Paragraf 1-3 i arbeidsmiljøloven som omhandler varslingsplikt (HMS) ja en kollisjon er en HMS plikt mener jeg. Det andre er CRM trening, (kokpit reserch ...
Ikke når man er i førstegangstjeneste, man snakker ikke til offiseren før offiseren snakker til deg. 🤔
Heldigvis har man ikke samme forhold mellom vakthavende offiser og vakthavende sambandssoldat i et HV-område-KO; jeg tviler på at det er sånn i et kompani-ko i Hær...
[/QUOTE]
I hæren har også vognfører alltid ansvar for å føre vogna lovlig og sikkert selv om en flaggoffiser sitter på og vil kjøre i 150 - det ble i alle fall innprentet hos oss. Men en rormann er ikke en skipsfører - det er den som har kommando på broen som fører skipet, selv om det er los ombord så vidt j...
Heldigvis har man ikke samme forhold mellom vakthavende offiser og vakthavende sambandssoldat i et HV-område-KO; jeg tviler på at det er sånn i et kompani-ko i Hæren (dvs i førstegangstjenesten) heller...
Litt skummelt å uttale seg om forhold man ikke har...
[/QUOTE]
Rormannen kunne spurt om vaktsjefen ønsket å gå til styrbord eller babord for fartøyet; helt uten å skrike, hoie eller generelt lage et lurveleven på broen.
Som jeg trekte ut fra artikkelen så var point of no return 38 sekunder.
Kommentér